>>test

Wednesday, August 22, 2007

Bonus Buat Pendakwah


Pulang sahaja dari program Biro Tata Negara (BTN) di Samudera Resort, Tanjung Bidara, Melaka, saya terus menghadap laptop. Ok, bukan laptop saya, milik teman serumah saya, K.Asma.

Dalam galeri videonya, saya jumpa beberapa video menarik berbentuk ceramah, dokumentasi islamik, dan lain-lain.

Tapi ada dua tiga video yang lebih menarik pada saya untuk dikongsi bersama pendakwah-pendakwah sekalian. Perlu diingat, setiap manusia yang mengaku beriman adalah pendakwah.

Video yang pertama ialah dokumentasi yang menayangkan kebesaran Allah yang turut diiringi dengan nasyid nyanyian Saff One : Memuji Allah dan UNIC : Hakikat Bahagia.

Download MahaSuciAllah_Umum
*Klik kanan dan pilih 'Save Target As' atau 'Save Link As'


Manakala video yang kedua ialah konsert Yusuf Islam berjudul I Look I See.

Download I Look I See
*Klik kanan dan pilih 'Save Target As' atau 'Save Link As'


Kenapa saya mempromosikan dua video ini? Kerana ia sangat sesuai untuk dijadikan bahan dakwah untuk menfitrahkan kembali saudara-saudari di sekeliling kita. Maksud saya, dua video ini boleh dijadikan modal untuk mempromosikan Islam kepada mereka yang bukan Muslim.

Caranya mudah,
  1. a. ajak mereka menonton bersama anda
  2. b. pinjam pendrive @ laptop mereka, dan 'copy'kan di tempat yg mudah mereka perasan.
  3. c. ikut kreativiti. Korang kan kreatif..
Perlu saya ingatkan, dakwah ini tak boleh terhenti setakat memberi video ini kepada mereka. Perlu ada 'follow-up' dan anda mesti bijak bersiasah dan bersahsiah terhadap mereka (ayat mudah : tonjolkan rupa diri muslim agar dapat menambat hati mereka).

Sewaktu menghadiri Seminar Pendidikan Islam campus (nama luaran, nama dalaman ialah Ancaman Kristianisasi), saya disuntik dengan rasa bersalah andai terlepas satu jiwa daripada mengenalkan Allah, Rasul dan Islam. Sepertimana diceritakan kepada saya, kisah Nabi menangis apabila mayat seorang Yahudi diusung di hadapan baginda. Apabila ditanya oleh sahabat, Nabi menjawab "aku telah terlepas satu jiwa dari kalimah allah"

Semoga kita semua diberi kekuatan jiwa untuk menyebarkan dan paling kongsi berkongsi keindahan Islam kepada semua. Jangan dipandang kepada hasil, kerana itu adalah hak mutlak Allah. Tugas kita ialah BERUSAHA.

ISLAM UNTUK SEMUA.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan