>>test

Friday, June 29, 2007

Salam Mahasiswa


Sedikit kesayuan menyapa jiwa yg kian lemah. Baru sahaja menerima sms dari sahabat tercinta, Nik Nur Fariha Zalami yg kini sedang menghirup udara aerpot di Bumi Kenyalang (baru turun flight la katekan..). Sahabatku yg bakal bergelar MAHASISWA UniMaS esok.


Begitu juga dengan sahabat2 seperjuangan lain, samada esok, lusa atau hari-hari lain, bakal merasai cuaca universiti. Bakal melalui Minggu Suai Kenal, Haluan Siswa, Pengurusan Pelajar Baru, dll yg membawa maksud yg sama. Suatu minggu yg sy kira cukup mencabar ketahanan mental dan PENDIRIAN AKIDAH.

Pasti seminggu dan sebulan yg akan datang ini memberi 1001 kesibukan buat kalian. Sy tidak takut kesibukan kalian menyebabkan diri ini kurang diingati, dismsi, dan ape2 lagi lah, kerana sy yakin seyakin-yakinnya yg sy tetap akan hidup dalam doa-doa kalian. Yg sy khuatirkan adalah kemungkinan kita tidak bertemu lagi (hah, ape aku ckp nih?) Bukan apa, faktor kedudukan yg agak jauh, sibuk, dan sy sendri yg mungkin banyak urusan (mungkin..).

Kenapa sy risau akan liqa kita? Sahabat, antum adalah usrati! Sudah lama hati ini tak dibasahi dengan kalimah tarbiyah, tazkirah dan percambahan minda, yg boleh sy dapat dari pertemuan dgn kalian, walaupun sewaktu kita sedang makan2. Nak mengharap diri ini sendiri, susah juga.. Digoda dengan rehat, ditambah perisa malas, takut2 hati ini keras membatu. Aduh!


Kembali meninjau panomara hidup sendri, masih dalam 'ketidak pastian' (btul ke ayat ni?) terhadap masa depan. Sahabat2 sudah bergelar mahasiswa seminggu, sebulan dua, sy masih begini (rasenye). Payah juga rupenye hidup ni ye? (PEMBACA : hah, baru nko taw). Terkadang cemburu juga mengenangkan status sahabat2 sekalian, aku bile lagi? Tapi tak mengapa, aku yakin dengan nikmat Allah. Rezeki tiap makhluk adalah cukup padan buat makhlukNya, tidak lebih, tidak kurang, just nice.

Buat sahabat semua, selamat menempuh alam baru. Dengar khabar, tidaklah indah sangat dunia kampus ni (heheh). Rajin2 la ziarah rumah ana, buat sape2 yg dapat U sekitar Kuala Lumpur. Ingat, teruskan perjuangan. BERJUANG BUKAN KERANA UKHUWAH, TAPI KERANA ALLAH! WALAU DI MANA, DENGAN SIAPA, SEORANG DIRI SEKALIPUN, TEGAKKAN ISLAM ADALAH KEWAJIPAN.


Ya Allah,
Sahabat saya tak seperti sahabat Nabi saw,
Sahabat Nabi setia di sisi,
Sahabat saya datang dan pergi.

Ya Allah,
Saya muhasabah, menerawang sendiri,
Dari kecil ke saat ini,
Ramai sudah bertandang di hati,
Ramai juga yang datang dan pergi.

Ya Allah,
Sahabat ketawa, saya gembira,
Sahabat sayu, saya syahdu,
Sahabat layu, saya pilu,
Sahabat cemerlang, saya gemilang.

Ya Allah,
Kawan saya, sahabat saya,
Rahmati kami meniti usia,
Terpisah kami di alam nyata,
Temukan semula di taman syurga.

Ya Allah,
Sahabat saya, buah hati saya,
Mesra kami penawar duka,
Rindu kami menambah cinta,
Rajuk kami membuah ceria.

Ya Allah,
Silaturrahiim kami, ukhwah fillah,
Bermusuh kami, na`uzubillah,
Berpisah mati, insyaAllah,
Pengubat hati, do`a rabitah..



Ilal liqa'..TAKBIR!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan