>>test

Friday, July 20, 2007

Kembara Solo Kembali Bermula


kembara solo


Hampir sebulan saya tidak mengeluarkan artikel baru. Bukan bermakna saya langsung tidak menjenguk-jenguk blog ini dan tak berbuat apa-apa. Saya sedaya mungkin menulis untuk mengeluarkan dua artikel. Hampa, idea saya mati. Tulisannya melalut. Ceritanya hambar. Panjang, tapi macam tiada isi. Itulah komen blogger yang tak bertauliah seperti saya. Huhu..

Julai ini banyak perkara berlaku. Mengguris hati sendiri, dan tak kurang mengguris hati banyak pihak. Saya kembali mengembara menjejak ilmu. Dahulunya, sekolah menengah di Melaka, matrikulasi di Pahang, kali ini saya dicampakkan ke Johor. Daerah kelahiran saya, Batu Pahat.

Ya, saya telah bergelar MAHASISWA 18 Julai yang lalu. Pendaftaran sepatutnya satu hari sebelumnya (17 Julai). Tapi dek protes saya yang tinggi, ia tertangguh. Allah Maha Berkuasa, Maha Bijaksana dalam melukis cerita-cerita pada kanvas kehidupan saya.

Gembirakah saya pada kali ini? Bagi yg setia mengikuti blog saya tentu pernah terbaca Tarbiyah Eksklusif Dari Allah dan Salam Mahasiswa yang mana mengisahkan keadaan saya pada waktu itu. Secara logik, pembaca petut merasakan saya gembira, kerana akhirnya saya 'dianugerahkan' juga title itu.

Tapi saya masih bersedih.

Sedih bukan ungkapan yang tepat bagi menggambarkan perasaan saya. Tapi yang pasti, rasa gembira terlalu jauh di hati saya hingga sukar sekali dirasa.

Tidak bersyukurkah saya?

Saya punya alasan atas semua ini. Pertama, ini bukan atas pilihan saya. Satu surat rayuan dihantar ke Kementrian Pelajaran Tinggi, meminta saya diizinkan ke IPTA walau dengan apa jua kursus! Saya marah, kerana bukan saya yang membuat rayuan itu.

Saya tak bermaksud marah kerana membuat rayuan, tapi saya geram kerana ia dibuat tanpa pengetahuan saya. Mungkin pengirimnya mahu berbuat baik, membantu saya. Terima kasih atas niat itu, tapi caranya tetap tidak kena.

Saya sendiri telah merisik beberapa IPTS, kerana merasakan tiada harapan buat saya di IPTA, kecuali dengan kursus dan tempat yang sekadar menempatkan saya di sana. Risikan saya dijawab. Dan saya berkobar-kobar untuk mengambil Tahun Asas (Foundation) setahun di UniSel pada 25 Julai ini.

Tidak berhakkah saya dalam menentukan masa depan saya? Saya setuju andai didakwa masih mentah dalam hidup. Tapi tiadakah ruang berbincang untuk saya?

Atas nasihat 'seseorang', saya gagahi jua HATI yang terkoyak-rabak, terkeliru antara CITA dan CINTA. CITA saya memprotes, CINTA saya memujuk. Akhirnya saya pasrah. Dalam tangisan mengemas beg, dalam ngantuk yang teramat (tak tidur secara luar biasa kerana dalam tekanan), saya ke Batu Pahat dengan Transnasional.

JEJAK ASING

Pendaftaran seperti biasa. Hati saya menahan rasa. Tak mahu saya kisahkan persekitaran dan keadaan kampus. Lebih merobek hati kiranya. Tapi saya kembali mengiyakan hipotesis diri saya, 'Sekali lagi aku SENDIRI!'.

Dahulu sewaktu ke MRSM, saya sendiri ke sana. Langsung tiada teman dari sekolah rendah. Malah tak silap saya, sayalah satu-satunya pelajar Kuang yang ke MRSM. Sendiri.

Ke Matrikulasi begitu juga. Hinggakan saya sempat menukar nama dan watak, mengambil peluang bahawa tiada siapa mengenali saya di matrik. Sendiri.

Sendiri menjadi satu-satunya anak perempuan dalam keluarga.

Banyak lagi fakta-fakta yang membenarkan hipotesis itu. Tak perlulah saya tulis semuanya.

Dan dikampus, saya sendiri dalam rumah kediaman saya. Sebesar-besar rumah, mempunyai 3 bilik tidur untuk 2-3 orang sebilik, saya sendirian di dalamnya!

Tapi saya pasti, semua ini ada sebab dan akibat di sebaliknya. Ini yang kita katakan HIKMAH

Waktu ini saya redha. Yakin dengan taqdirNYA, pemberi taqdir terbaik buat saya. DIA tak pernah silap. Taqdirnya menjadikan saya 'seseorang'. TaqdirNYA yang menjadikan saya pemimpin, sewaktu saya memutuskan untuk tidak ke MRSM Jasin. TaqdirNYA menjadikan saya berani dek sering sendiri. Insya Allah, taqdirNYA akan membuahkan sesuatu sepanjang kembara ilmu di kampus!

Buat mereka yang saya calarkan hatinya, jauh dalam jiwa saya menyesal. Kerana emosi akal binasa. Kerana celuparnya saya, Syaitan berjaya! Pasti golongan api itu ketawa besar dengan kegagalan saya menahan gelodak rasa. Harap Allah membantu dalam memperbaiki hubungan saya dan mereka yang terguris.

Baru 3 hari lepas mendaftar, sudah ada 3 asigment perlu dibereskan. Adus..bukan sesuatu yang mendamaikan buat saya.

"Ya Allah! Andai Kau taqdirkan aku sendiri di dunia, temanilah aku selamanya. Dan jangan pula Kau biarkan aku sendirian di akhirat sana!"


kelawarHijau
Diploma Teknologi Maklumat
Fakulti Teknologi Maklumat dan Multimedia
Universiti Tun Husin Onn (UTHM)

2 comments:

Anonymous said...

You could certaіnly see your exρeгtisе іn the ωork yοu ωгite.
The sесtor hopеs for evеn more pаssіonаte ωrіters like уou who aгe not
аfгaid to mentіon how thеу
belіeve. Always go аftеr your heart.


Herе is my webpage; payday loans

Anonymous said...

http://www.pregnancyaid.in
But due to low financial resources at this age and availability of good career options, women prefer to have babies in their thirties. If you're really serious in getting pregnant for the second time after a miscarriage, you must be taught to reside a healthy lifestyle.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan