>>test

Wednesday, May 23, 2007

Tarbiyah Eksklusif Dari Allah


Dalam kebisuanku satu-due hari ni, otak ligat buat resolusi. Tiap kali terfikir perkara yg menimpa ni, begenang air mata.

Bukan tak redha dengan tentuan illahi. Tapi hakikat hati tak boleh ditolak. Kesedihan itu pasti bertamu.

Malam tadi umi dok crita, dia sampai termimpi-mimpi anak pompuannye yg sorang nih masuk ke satu universiti tuh. Gelora jiwa waktu mendengarnya, tuhan saja yg tahu. Betapa seorang ibu kepingin anaknya ke U. Tapi?..

Setelah berkali-kali dok muhasabah, satu pujukan datang dalam diri. Ni lah didikan untuk menguatkan jiwa+iman. Bukan nk kate diri hebat, tapi terase juga keberuntungan dipilih sebagai test sirim iman oleh Allah. Andai orang lain yg mengganti tempat aku sekarang ini, mampukah dia? Bergelut dgn harapan keluarga, sahabat dan cita-cita sendiri, payah juga rasanya.

Terngiang-ngiyang di telinga, surah al-Baqarah : 286 "Allah tidak akan membebankan seseorang melainkan dengan kesanggupannya". Ya, Allah pilih aku kerana Dia tahu aku mampu menempuhinya. DIA dah pun maklum dgn situasi aku. Bagaimana nasib anak seorang nelayan, mempunyai ibu tua yg sakit, adik beradik berduyun, di uji mcm aku dpt ni? Tentu lebih berat untuk dia menanggungnya.

Didikan ini bukan semua boleh lalui. Lavel setiap manusia berbeza. Seperti yg aku katakan td, ini bukan satu pembuktian bahawa diri ini hebat! Nauzubillah! Tapi kalau diselak album hidup aku, memang aku dibentangkan jalan yg agak payah. Semua ini agar aku terbentuk menjadi somebody, yg aku sendri tak tahu siapa.

Cukuplah setahun aku berlabuh di daratan itu. Setelah setahun menggali, harta karun tak aku temui. Harta karun yg dinilai terlalu tinggi oleh mata kasar. Ya, aku temui harta lain, yg pada aku lebih bernilai. Aku temui sekelompok manusia yg mencari cintaNYa. Setahun, perlukah lagi aku menambah masa untuk menggali harta yg satu itu? TIDAK! Aku tak sanggup lagi. Izinkan aku untuk meneruskan pelayaran, berlabuh di dataran yg lain pula. Moga-moga rezekiku tertulis di sana.

Buat sahabat yg meminta aku meneruskan kembara di daratan yg sama, aku pohon pengertian.

Tiap kali membaca sms dari sahabat, meminta aku bersabar, aku sebak. Ya, kesabaran mula mekar di hati. Tapi bila melihat kedua orang tua, bagaikan gunung menimpa kesabaran itu. Lemah aku melihat kesedihan mereka. Tak sanggup!

Ya Allah, aku meletakkan sepenuh tawakalku kpdMu Ya Allah! Tempatkan aku dan sahabat di sebaik-baik tempat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan