>>test

Sunday, July 1, 2007

Salman Rushdie dan Buku Setannya


Hampir 20 tahun nama Salman Rushdie tidak dikenali oleh bayi-bayi lewat 90-an, kini kontroversi mengenainya dilaungkan semula di jalanan, dewan parlimen, malah di serata dunia.


16 Jun yang lalu, Salman Rushdie disenaraikan sebagai penerima anugerah tertinggi Britain yang membawa gelaran "Sir" sempena ulang tahun kelahiran Ratu Elizabeth II yang ke-81.

Tindakan British pada penganugerahan itu menimbulkan tanda tanya kepada dunia, apakah sebab utama Salman diangkat sedemikian? Lebih menghairankan, Pesuruhjaya British tidak mempunyai jawapan pabila diajukan soalan ini oleh Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayob.

Penulis buku Murder in Samarkand, Craig Murray, turut menganggap nilai karya Salman tidak melayakkannya menerima anugerah.

“Persoalannya siapa yang mencalonkan Rushdie dan sebab percalonannya? Sekiranya kita berasa perlu untuk mewujudkan Kesatria dalam bidang kesusasteraan, Alexander McCall Smith atau George MacDonald Fraser, lebih asli dan prolifik berbanding Rushdie.

“Rushdie sebenarnya tidak layak untuk diangkat melebihi pengarang lain di Britain yang tidak bergelar Kesatria dan saya akan makan malam di Dundee, Ireland dengan Phillip Pullman serta Jacqueline Wilson yang lebih baik daripadanya,” tulisnya dalam blog.

Ternyata insiden ini sengaja diprovokasikan bagi mengapi-apikan lagi semangat permusuhan antara umat Islam dengan pihak lain.

BERTA'ARUF DENGAN SALMAN RUSHDIE

Ahmed Salman Rushdie yg dilahirkan pada 19 Jun 1947 merupakan penulis dan novelist berbangsa British-India. Salman mula dikenali setelah memenangi Booker Prize melalui novel keduanya, Midnight's Children (1981). Kebanyakan dari karyanya berlatar belakangkan kehidupan di Benua India.

The Satanic Verses (surah2 syaitann) (1988) merupakan novelnya yg ke-4, menjadi kontroversi kepada Muslim sedunia. Atas penghinaan Salman terhadap Rasulullah, Quran dan Islam, Ayatollah Ruhollah Khomeini, Pemimpin Tertinggi Iran mengeluarkan fatwa hukuman bunuh terhadapnya.

"In the name of God Almighty. There is only one God, to whom we shall all return. I would like to inform all intrepid Muslims in the world that the author of the book entitled The Satanic Verses, which has been compiled, printed, and published in opposition to Islam, the Prophet, and the Qur'an, as well as those publishers who were aware of its contents, have been sentenced to death. I call on all zealous Muslims to execute them quickly, wherever they find them, so that no one will dare insult the Islamic sanctities. Whoever is killed on this path will be regarded as a martyr, God willing."


Sebagai umat Islam yg bertamadun, mari tingkatkan penguasaan Bahasa Inggeris kita :D

Beberapa hari selepas pengeluaran fatwa ini, ganjaran terhadap pembunuhan Salman turut ditawarkan. Salman terpaksa hidup dibawah perlindungan polis 9 tahun kemudiannya. Pada 7 Mac 1989, United Kingdom dan Iran memutuskan hubungan diplomatik negara atas kontroversi ini.

Pada masa yg sama, beberapa serangan dilaksakan terhadap mereka yg terlibat dalam penerbitan buku Satanic Verses. Hitoshi Igarashi, yg menterjemahkan buku ini ke Bahasa Jepun telah ditikam mati pada 11 Julai 1991.

Ettore Capriolo, menterjemah ke Bahasa Itali turut cedera parah ditikam pada bulan yg sama Hitoshi dibunuh. William Nygaard, penerbit di Norway, terselamat dari cubaan bunuh di Oslo pada October 1993. Penduduk Muslim dikebanyakan negara mengadakan perhimpunan membakar buku setan Salman.

Setiap 14 Febuari, Salman akan menerima 'kad cinta' yg menyatakan umat Islam masih belum memaafkannya.

ADA APA DENGAN SATANIC VERSES

Tidak banyak yg sy tahu mengenai kandungan buku ini, kerana sy sendiri tergolong dalam bayi era lewat 90-an. Malah buku ini dikeluarkan pada tahun 1988, tahun kelahiran sy.

Buku ini diharamkan penerbitannya dikebanyakkan negara Islam, tidak terkecuali Malaysia (yg kononya negara Islam). Jenuh juga sy buat research untuk melihat sendiri ayat-ayat penghinaan terhadap kekasih, Rasulullah. Ternyata, tidak byk dan setakat ini sy msh belum menemuinya (buat sesiapa yg ada maklumat, minta dikhabarkan).

Apa yg pasti buku ini dikarang seperti suatu novel, mempunyai watak-watak, plot dan jalan ceritanya. Tajuk buku merujuk kepada wahyu-wahyu dari Allah kepada Nabi melalui Jibril, dan wahyu ini telah digelar surah syaitan oleh Salman.

Di permulaan cerita, "Gibreel Farishta" dan "Saladin Chamcha" terperangkap dalam kapal terbang yg dirampas (hijacked) sewaktu dalam perjalanan dari India ke Britain. Kapal terbang ini meletup di Selat Inggeris, tapi mereka dgn ajaibnya selamat. Dalam satu perubahan pelik, keduanya dilahirkan semula (kepercayaan biasa penganut Hindu); Farishta membawa personaliti Gibreel (Malaikat Jibril) dan Chamcha menjadi hantu (tak pasti hantu, setan atau org jahat, yg penting "devil")

Satu jujukan dalam novel ini mengandungi unsur yg membawa sakit hati kepada Muslim. Ia mempunyai transformasi penceritaan semula kehidupan Nabi Muhammad SAW (diberi watak "Mahound" atau "Messengger" dalam novel ini) di Mekah ("Jahilia"). Di tengah episod Satanic Verses, dimana pengumuman pertama dibuat tentang suatu pendedahan atas suruhan politheistic lama (pemujaan banyak tuhan) untuk mendapatkan pengaruh penduduk (pendapat peribadi : sy rasa ini berkaitan dgn dakwah secara terang-terangan pertama di bukit ), tapi kemudiannya diumumkan sekali lagi bahawa pendedahan itu adalah kesilapan yg dipengaruh oleh Syaitan (sy xpaham jugak :D).

Terdapat dua penentang "Messanger", seorang paderi perempuan jahiliyah yg jahat, "Hind" (isteri "Sufyan") dan penyajak sindirian, "Baal". Apabila nabi pulang ke kota dgn kemenangannya, Baal membuat sebuah rumah pelacuran sulit di mana pelacur-pelacur diandaikan sbg isteri-isteri nabi (!!!!!)

Ada juga dimuatkan watak "Ayesha" (tak pasti samada ini adalah Aisyah, isteri Nabi) dan "Imam" yg membawa watak menyerupai kisah hidup Ayatollah Khomeini.

Inilah serba sedikit maklumat yg saya peroleh tentang buku setan ini. Buku yg mengatakan Nabi Muhammad adalah penzina. Laknatullah 'alaika ya Salman!!

PERANAN KITA?

Di Malaysia, PAS telah menyerahkan memorandum bantahan kepada Ketua Bahagian politik, ekonomi dan diplomasi awam, Pesuruhjaya British di Malaysia, James Paver. Memorandum bagi pihak Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang antara lain menyatakan kekesalan di atas penganugerahan yang membawa gelaran 'Sir' kepada Salman Rushdie.

Ramai pula yg mempersoalkan tunjuk perasaan yg diadakan relevan atau tidak. Yg ni, sy sendiri tak mahu mengulas lanjut. Tapi yang pasti, kita sebagai umat Islam patut bangun, tidak menikus dan menunjukkan pendirian kita terhadap sensitiviti atas penghinaan Nabi.

Ramai juga yg menggesa Pengerusi OIC, Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi, agar bangun dan menegur kerajaan British, mewakili seluruh negara Islam bagi menyatakan bahawa seluruh Muslim tersinggung dengan anugerah itu.

Saya sebagai rakyat di bawah naungannya hanya mampu berharap agar pemimpin kita ini turut lantang menyuarakan pendapat (seperti kelantangan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang digeruni kawan dan lawan sewaktu menyandang keruti PM Malaysia), terutamanya dalam isu sensitif yang melibakan agama Islam.

Hayati sabda Nabi ini

"Di akhirat kelak, manusia akan dihimpunkan bersama orang yg mereka cintai.."


Semoga kita dihimpun bersama Rasul tercinta, Nabi Muhammad SAW..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan