>>test

Sunday, May 15, 2011

Ibuku Guru




Siapa guru kita?

Kalau disenaraikan orang yang mendidik kita, berapa panjangkan senarai itu?

Saya melalui 2 sekolah tadika. Bilangan subjek tak ingat.
2 sekolah rendah. Bilangan subjek mungkin 8. Tapi ada 6 tahun.
Satu sekolah menengah. Bilangan subjek berbelas, 5 tahun.
Setahun matrikulasi, 5 subjek.
Setahun setengah diploma IT, tiga semester, 5-6 subjek
Setahun di Al Bayt, 3 subjek
Dan kini tahun ke dua di JUST

Berapa?


Belum dikira yang memberi kita ilmu, samada akademik atau pun ilmu tentang hidup.
Yang kita jumpa tepi jalan
Rakan-rakan di alam maya
Termasuk alam, gunung, pokok dan burung yang memberi makna

Betapa, terlalu ramai guru kita!

Maka layakkah, untuk kita berlagak sombong atas sesuatu?

Ada satu kata-kata, yang saya lupa dinukilkan oleh siapa,


"Hebatnya saya yang anda kenal dan lihat hari ini, adalah 100% hasil 'ciptaan' orang-orang yang hebat"





Hari Guru kali ini saya tujukan buat ibu, guru yang paling lama, paling setia.

Sejak belum melahirkan, malah pasti sejak beliau belum menikah sekali pun, beliau telah mendidik, kan?

Umi lulusan Fizik Gunaan UKM, bergelar graduan di usia seawal 21 tahun. Terus berkahwin dan menemani Abah ke Jepun bagi bidang Fizik Nuklearnya.

Pulang ke Malaysia Umi menjadi guru PASTI.

Kamilah anak muridnya yang pertama. Along ke PASTI, kami semua join sekaki. Hatta persembahan pentas pun kami sertai. Maka berPASTIlah kami adik beradik bertahun-tahun.

Tak lupa, didikan di PASTI dibawa balik ke rumah.

Teringat, adik saya Hilmi tidak ditadikakan. Hanya Umi yang mengajar di rumah. Menampal abjad dan gambar di lelangit katil dua tingkat kami, mengajar flash kad, membeli video-video Bahasa Inggeris. Ah, sampai kini buku bersiri awal bacaan novel Bahasa Inggeris tersusun di almari. Juga Hikayat Rakyat, Ensiklopedia Sains, semua!

Kalau mengajar mengaji, saya selesa mengaji dengan Abah. Kerana Abah cool lebih tentang bacaan. Tapi tidak pada Umi, tajwid, cara sebut, kalau salah, siaplah!


Dalam selamba-selamba Umi, terlalu banyak yang saya pelajari, tanpa beliau sedar.

Cuma satu, yang tak dapat saya kuasai, ilmu masaknya!


Umi, setiap hari adalah harimu!






Pagiku cerahku matahari bersinar
Ku gendong tas merahku di pundak
Slamat pagi semua ku nantikan dirimu
Di depan kelasku menantikan kami..

Guruku tersayang
Guru tercinta
Tanpamu apa jadinya aku
Tak bisa baca tulis mengerti banyak hal
Guruku terima kasihku

Nakalnya diriku kadang buatmu marah
Namun segala maaf kau berikan

Guruku tersayang
Guru tercinta
Tanpamu apa jadinya aku
Tak bisa baca tulis mengerti banyak hal

Guruku terima kasihku...





Wahai Allah, Tuhan segala Rahmah, pulangkan segala kebaikan, pada insan-insan yang pernah memberi faham dan erti pada diri. Mudahkan mereka jalan, dunia dan akhirat. Seterang ilmu di hati kami, seterang itu juga rumah mereka di syurga nanti.


*eh exam lagi 3 hari, sempat update ya? Doakanlah!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan