>>test

Thursday, May 21, 2009

Kongres Rejuvenasi Pendidikan Islam Negara 2009



Pernah saya coretkan dalam journal subjek Bahasa Inggeris saya, sewaktu berada di awal tingkatan 4 , MRSM Terendak :

'I wish one day I could be Minister of Education of Malaysia. I'm tired of being lied, manipulated by my own history in the History Subjek. I wish I could change our education system, which made most of student strugled only for exam. After years learning Pendidikan Agama Islam, my friends still can't actually see the beauty of my religion, my sunnah. There must be something wrong, and I wish I could change it!'

Waktu itu hidayah baru sampai di hati saya. Hidayah cinta pada Islam, dan inginkan perubahan dalam pendidikan agar yang didik kenal, cinta dan ingin mempertahankan Islam.


Akan tetapi, semakin meningkatnya usia, saya merasakan ketermampuan saya untuk melakukan sendiri perubahan itu sesuatu yang agak mustahil. Dalam sebuah ketumbukan, terdapat 3 jenis kelompok. 1)Thinker (pemikir), 2)Organizer (pengatur), dan 3)Runner (pelaksana). Dalam beberapa siri latihan kepimpinan, saya mendapati saya berada dalam kelompok Thinker. Punyai bersiri-siri idea, tapi tak tahu menyusunnya dan sangat lemah dalam melicinkan gerak kerja.

Tapi saya sentiasa optimis, agar suatu hari nanti, pasti akan ada golongan yang merasakan kebobrokan pendidikan kita. Dan harapan saya, mereka sedaya upaya mengubatinya.

Alhamdulillah. Tahniah buat GAMIS kerana menganjurkan kongres ini. Itulah, anak muda, siapa kata fikirannya hanya kerja dan nikah kawin? Kalau boleh, ingin saya terbang dari Jordan ke Malaysia untuk turut serta.. Semoga kongres ini didengar oleh pihak Kerajaan Malaysia.

Klik sini untuk meneliti lampiran kertas kerja sebagai muqaddimah kongres, ditulis oleh Nurul Azma Binti Mat Ui, Darul Quran JAKIM.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan