>>test

Monday, May 21, 2007

Ujian Atau Balasan?

Waktu ini saya buntu.


Sedih? Sebentar tadi ya, mengalir sekejap air mata.
Geram? Pada siapa? Nk geram pd diri sendri pun dah tak berguna.

Saya baru mendapat keputusan akhir SemII Matrikulasi.
Terkejut? Ya! Sangat-sangat!
Satu keputusan yg sangat sy tak jangkakan.
Satu keputusan yg membuatkan saya berfikir panjang.

Keputusan saya bukan milik sy seorang. Itulah masalah utamanya. Bukan hanya perlu diketahui oleh keluarga dan empunya diri. Tapi perlu dihebah utk direkod.

Aduh, malu bukan isu.
Kemanakah sy boleh melangkah selepas ini?

Ketika ini sy terfikir.
Ini adalah ujian atau balasan?

Andaikata ia balasan, mungkin juga. Sy mmg ada masalah study selama setahun di matrik. Memang layak kalau sy kata 'padan muka aku!'.

Tapi sy tak rasa kata-kata itu sesuai untuk keadaan genting sebegini.

Andaikata ia ujian, atas usaha apa sy diuji? Kuat sgtkah iman sy sampai sy tiba ke tahap ini? Bagi sy hanya org yg benar-benar mantap imannya akan diduga. Saya? Layakkah?

Baru saja sy ditarbiyah mengenai akidah dalam perjuangan. Betapa Allah akan menguji seorang pejuang dari sudut rezekinya.

Sekali lagi saya tanyakan diri, layakkah ini dipanggil ujian? Layakkah sy menyakini bahawa Allah akan sediakan satu tempat lain buat diri ini? Atau seperti yg sy katakan tadi, ini adalah balasan?

Aku buntu, keliru, tak tahu nk mengadu kpd siapa lagi. PadaNya pun aku malu...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan