>>test

Sunday, August 21, 2011

Belasungkawa : Pak Azizi Abdullah




Facebook kurang mengancam akhir-akhir ini. Menjadikan saya kembali dekat dengan Yahoo Messenger

Offline message : al fatihah buat azizi abdullah

Segera saya buka blog rasmi Pak Azizi, http://aziziabdullah.blogspot.com/. Tak ada berita pun. 'Biar betul', getus hati saya.

Tapi, Bernama mengesahkannya.

Ada rintik sejuk di hati saya.

.
.
Saya tidaklah mengenali beliau lewat bicaranya. Tak seperti Pak Samad, yang telinga ini jelas tutur kata dari lidah saktinya.

Antara tulisan Pak Azizi yang saya awal kenali, adalah novel Seorang Tua di Kaki Gunung. Itu pun, saya baca bila saya jejak kaki ke bumi Urdun.

Aneh, Urdun tempat kami berkenalan.

Mungkin orang nilaikan ia sebagai biasa. Tapi pada saya, ia sangat berbau lelaki. Ya, begitulah saya melihat tulisan-tulisan Tuk Ya. Tajam, setajamnya matanya menilai. Tapi halus, hanya yang teliti jelas apa yang dimaksudkan.

Selain mengikuti tulisan-tulisan beliau dalam blog, (kerana berada jauh di tanah air, mana mungkin saya dapatkan naskhah beliau di tanah asing), saya sendiri punya pengalaman peribadi dengan Pak Azizi.

Ya, aneh. Baru kenal lewat novel, tiba-tiba boleh pula saling berhubung.

Saya cuma tinggalkan sekerat komen di blog beliau.

Tak sangka, beliau rupanya singgah balas ke rumah saya ini. Ya, inilah.

Membayangkan bahawa beliau membaca tulisan-tulisan dari tangan yang cukup hijau ini, adalah satu kenikmatan. Orang besar, meneliti hasil kerja orang kecil. Siapa yang tidak seronok?

Waktu itu, saya masih menggunakan nama pena Kelawar Hijau. Haha, bikin malu. Nampak sungguh masih belum matang

sdra kelawar hijau,
saya tertarik dengan artikel di sini. macam mana kalau sesekali saya angkat ke akhbar utusan pengguna saya yang terbit dua bulan sekali. ada faedahnya kalau cerita sang pengembara ini.
hubungi saya;
e-mail : tukya_azizi1426@yahoo.com.my

azizi



Ya, itu tulisan beliau buat saya, saya! Boleh lihat di sini

Jemputan itu, bagaikan satu jemputan dari langit.

Siapa yang tidak mahu, tulisan diangkat sebegitu tinggi.

Tapi saya tolak dengan penuh rasa kecewa. Kecewa pada diri. Kerana saya lebih tahu, lebih takut andai displin diri yang tulis ikut suka, menyusahkan team redaksi.



Pak Azizi,
dengan penuh hormat, saya mendoakan kesejahteraan Pak Azizi di dunia sana.

Tulisan bapak, akan terus kami baca.
Cerita bapak, akan kami ceduk hikmahnya.

Bapak tenanglah di sana.


Allahumma ighfirlahu, war hamhu, wa 'aafihi, wa'fu 'anhu


Kami telah kehilangan (lagi) lidah bangsa.



3 comments:

Anonymous said...

innalillahiwainnalillahirojiun.

-kelawar sedih

Anonymous said...

dekatnya jiwa dengan belantara, tercermin lewat tulisan-tulisannya.

watak 'tukya' telah mengesani ramai kita.

benar. kita kehilangan satu lagi lidah bangsa.

arju sa'adah said...

innalillahi wa inna ilaihi raajiun...
yg telah pergi mbawa amaln,yg masih di sini persiapkan bekalan.

masih ingat masa mula2 mg dpt lamaran tukya tu.tp takut xdpt istiqamah, tpaksa tolak..la ba's, agknya pahni dpt lamaran lebih besau kot.hihi:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan