>>test

Tuesday, August 16, 2011

Raikan Sebuah Kehidupan




Ya ya, musim exam semangat pula update blog. Studi sambil cedok bahan bacaan dari internet lah katekan..

Video diatas adalah mengenai Anecephaly, satu birth defect kepada janin, yang mana janin tak mempunyai tempurung kepala yang menutup otaknya.

Anecephaly berlaku apabila hujung cephalic pada neural tube gagal untuk bertemu dan tutup (close), biasanya antara hari ke 23 hingga hari ke 26 kandungan.




Bayi yang lahir dengan keadaan begini biasanya buta, pekak, tidak sedar, dan tidak boleh merasai kesakitan.

Magiknya, bahagian lain badan terbentuk cantik, cuma tempurung tiada, yang mungkin juga menyebabkan otaknya tak menjadi.

Kebanyakkan besar janin sebegini tak akan hidup (terus mati bila dilahirkan), dan kebanyakkan doktor menyarankan termination dalam bahasa kejinya, janin perlu digugurkan sekiranya dikenal pasti awal. Doktor tak menggalakkan ibu teruskan kandungan.


"It's a waste of pregnancy", kata doktor.

Tapi,

Kalau jadi doktor nanti, apa yang kita akan buat?

Benar, kecacatan mengganggu sistem. Rawatan, sosial, masalah kepada pihak kerajaan (kena buat akta atau sekolah khas dan sebagainya). Tapi, tetap sebuah kehidupan!

Barangsiapa membunuh seseorang manusia bukan kerana orang itu membunuh orang lain atau membuat kerosakkan di muka bumi, maka dia seolah-olah telah membunuh manusia seluruhnya. Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya - (al-Maidah : 32)


Mungkin kata, inilah hujah membolehkan pengguguran, kerana mereka 'membuat kerosakan'.

Iye ke?

Rasanya, lebih ramai orang normal dan cerdik pandai buat kerosakan di bumi ini, memecah belahkan orang, engkar pada agama (hah!), berbanding yang kurang upaya, kan?

Ambik!

Hm...

Video di atas dibuat oleh seorang ayah, yang anaknya mengalami masalah yang saya sebutkan.

I made this slide show to remember my son and to raise awareness about open neural tube defects like anencephaly (which is fatal). My son lived for almost 4 hours after birth by the grace of God. The odds were against him because about 75% of children do not live full term or through the stress of labor and delivery. Taylor did and we took as many pictures as we could to document his short but meaningful and precious life.

To cupels that might be faced with the situation that you just found out you little baby that is in side of you has this birth defect. I encourage you to continue with the pregnancy. Celebrate the miracle that the baby was conceived. Find healing in the fact that the child has to opportunity to touch lives and give others strength. These children remind us all how precious each and every life is even if they don't get to take a breath.

All I can say is that I have found healing in how other mothers and fathers and people planing on have kids have been touched by my sons life. My son was loved and will always be remembered. I have found healing in helping other couples find a small sense of peace when faced with what could possibly be one of the worst things in life.

I am so glad that I got to see, hold and kiss my son even after he past.

I want to thank all of my family, friends, the tripler army hospital staff and scott from NILMDTS.

Thank you for taking the time to view this and share in remembering my son



Ibu bapa begini, pasti anaknya itu sentiasa mendoakan syurga buat keduanya. Menerima walau apa pun.


Hm..

Nak jadi bayi yang normal, masha Allah, macam sangat susah. Tiba-tiba kita lahir normal, sedangkan biasanya ibu tak ambil banyak langkah pencegahan pun. Hebat sungguh Allah, menjaga kita tanpa ada siapa yang suruh hingga kita jadi sempurna.

Sudah tu, dah Allah cipta kita cukup cantik, kita buat apa atas dunia ni? Sudahkah kita tunaikan tugas Allah hantar kita ke dunia? Sebagai khalifah, juga sebagai hamba.


*musim exam, nak ke tandas pun fikir banyak kali. Terasa seperti buang masa. Haha. Tapi update boleh pulak ye. Takut hilang rasa dan idea.. Ceh alasan

*exam Khamis ini!


2 comments:

nadhirah mohd sharif said...

nak nges ~ sobss

Ain::Zai::Ta said...

salam..shie..
sedehnye..
hang pa habaaaq??
:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan