>>test

Tuesday, September 28, 2010

Bulat-bulat Kecil, Bulat Besar




Setelah beberapa tempoh otak ini tak berapa mampu bergerak memikirkan amanah yang dipegang, alhamdulillah tadi diberi motivasi. Segar kembali untuk bergerak.


Usrah. Zaman sekarang ini, masih adakah rakyat Malaysia yang tak pernah dengar perkataan usrah? Kalau ada, fuh, hebat betul. Perkataan usrah semakin popular diguna pakai, bukan sahaja dimaksudkan dengan kumpulan-kumpulan kecil yang membincangkan sesuatu isu, tapi juga telah menjadi nama rancangan di televisyen.


USRAH TERBAIK SEPANJANG HAYAT

Awal mengenali usrah, adalah di MRSM Terendak kebanggaan hamba. Walaupun kami semua tak berapa berlatarkan agama, tapi usrah itu tetap ada. Walau ketua usrahnya (naqib atau naqibah) bercinta di sekolah, tapi kalau dia bijak bicara hal agama, boleh mengaji dengan lancar, pakai tudung agak sempurna, itu sudah memadai.

Di matrikulasi juga ada usrah. Yang ini levelnya agak tinggi. Pengisiannya tiada main-main. Lepas satu usrah, boleh kembung perut dengan ilmu. Nanti-nanti ada sahaja kuiz dan ujian diadakan, entah samada nak melihat kefahaman atau nak 'tasmi3' hafalan. Kaya ilmu, cuma mungkin kurang kreatif.

Usrah terbaik saya pernah lalui sepanjang hayat, setakat ini, adalah sewaktu di UTHM Batu Pahat. Ahlinya, teman serumah saya, jiran sebelah rumah, dan beberapa rakan kolej kediaman lain. Berbeza umur, berlainan jurusan. Pasti, peel juga beraneka.

Kadang tiada agenda. Agendanya ialah makan

Tapi entahlah, macam mana kami boleh sangat seronok.

Usrah dibuat sewaktu solat Jumaat. Dimulakan dengan tadarus 2-3 muka Al Quran beserta terjemahan. Kemudian mendengar hafalan seorang demi seorang Surah Sajadah. Seterusnya masuk ke isi utama usrah. Akhirnya perbincangan isu semasa.

Ada antara kami yang penuh semangat, ada juga yang malu-malu. Tapi awal-awal perjumpaan, ketua usrah sudah pesan, dalam setiap perjumpaan, ketua usrah hanya bertindak sebagai penyimpul akhir perbincangan. Segala isi akan dikupas ahli, bergilir tiap minggu. Tiap minggu juga, bergilir akan dilantik menjadi yang bertanggungjawab menentukan masa, tempat dan pembentang isi.

Dia juga pesan, persembahkanlah semenarik mungkin, ala-ala pembentangan di dalam tutorial, atau sewaktu tesis.

Hah, kami semua semangat habis!

Hari pertama pembentangan, K.Asma, teman serumah saya yang membentangkan. Dia siap membuat Power Point, disusuli dengan video serta lagu yang berkaitan. Minggu ke minggu, teknik pembentangan semakin menarik, masing-masing tak mahu kalah. Pandangan demi pandangan dikongsikan bersama. Kadang soalan membunuh yang sukar dijawab. Tak dinafikan, dalam 6 orang ahli, akan ada beberapa yang hanya menjadi pendengar setia semata-mata.

Bila tiba ke agenda isu semasa, biasanya saya yang akan memenangi acara. Antara yang paling mudah dibincang adalah review filem, mahu pun kisah panas yang melanda Malaysia.

Usrah kami, kalau tak terlajak-lajak masa, memang tak sah. Semuanya tak sedar masa berlari pantas. Biasanya berlangsung selama 2 jam!

Selalunya, ketua usrah kami tak dapat hadir, kadang tak dapat dihubungi. Bolah kata 90% kami berusrah tanpa dia. Tapi kami kesah apa, sebab tiap minggu tak sabar nak dengar pembentangan baru, tak sabar mengupas isu. Jadi tanpa kehadirannya, kami sendiri yang merancang dan menghidupkan kumpulan kami.

Habis usrah, solat zohor dan makan bersama, ikat topi keledar keta-ketat, kemudian merempit ke kuliah dengan penuh seronok.

Sungguh, rindu sungguh dengan kumpulan ini. Kak Asma, Kak Zahidah si ayam goreng (peminat Upin Ipin), Kak Manira, dan Kak Nadia. Ketua naqibah, oh saya tak ingat namanya. Haha.


USRAH GENERASI FACEBOOK DAN IPOD

Hari ini para pendakwah suka atau tidak perlu memerah otak memikirkan penyampaian terbaik untuk mendekati generai Facebook dan Ipod.

Sukar untuk memecahkan gambaran bahawa usrah adalah kumpulan kecil-kecil. Bak kata saudara Azlan Zainal, bekas Pengerusi Parti Mahasiswa Negara, selagi tak bulat bukan usrahlah namanya. Hahaha.

Usrah hari ni, katanya tak perlu lagi dimulakan dengan Al Fatihah. Cukuplah ia bermakna dengan perbincangan, walau apa juga yang dibincangkan.

Beliau pernah memberi contoh, tak tahulah kalau beliau tipu saya, tapi saya sangka baik betullah. Dia ajak anak usrahnya naik kereta. Dia sengaja menyediakan kereta tersebut dalam keadaan minyaknya hampir kering.

Di tengah jalan, minyak mula habis. Dia kata, "Alamak, Abang tak bawa duitlah nak isi minyak". Sengaja, nak lihat siapa yang kuat dari sudut tadhiyahnya (sikap suka berkorban).

Dia mahu isi minyak di Caltex. Salah seorang anak usrahnya melarang, "Bukankah Caltex bersekongkol dengan Israel? Boikot". Dia jawab, "Habis, kesianlah pekerja disana, apa mahu beri anak isteri makan? Kita niat tolong mereka sudahlah". Sengaja, nak lihat mentaliti anak usrahnya.

Panjang lagi cerita, cukuplah sampai sini, sebagai contoh.

Usrah, bagaikan payah untuk dibuat duduk berbulat-bulat.

Itu satu hal. Hal lain, apa pengisiannya?

Hah, ini kira kita sedang berusrahlah kan? Apa kata jom fikir sama-sama. ;)

Seperti Multi Level Marketing, bulat-bulat kecil, akhirnya akan menjadi bulat besar. Dunia muslim super!

8 comments:

:: siMpLe-sHida :: said...

salam eid mubarak..
jalan2 explore blog..

aiwah..intipati best tntg kendalian usrah ;)

1 persoalan.. sape nama shbt enti yg tudung oreng tu? rse..mcm laily ye? ermmm...

if ye.. she join nisa' BTR. =D juge..rite now..dh bz join komitee Nisa' Malaysia..

aiwah.. mantop2... teruskan berUSrah dik.. inysyaallah.. connectiing ukhwah... + online alwiz with ALlah...

barakallahu..

Luqman Al- Hakim Bin Foaad said...

assalam.
ohoh.
ana kurang arif tentang ini.
ape beza nya antara usrah dengan tazkirah?
maaflah kalo soalan ini agak tak pandai.
tp mmg xtahu.
huhuuhu.

Syahida Majid said...

K. Shida : Yup, itu Kak Laili malamku. Hu.. Satu rumah dengan saya

Luqman : Beza usrah dan tazkirah, usrah biasanya mempunyai ahli tetap. Perkongsian bukan sekadar ilmu, tapi emosi, kehidupan, seolah-olah ahli usrah itu adalah keluarga sendiri. Tazkirah boleh wujud dalam usrah, tapi kurang rasa ada 'bond' dengan pemberi tazkirah dan yang diberi tazkirah.

Raihana Nazri said...

terbaik dari ladang!

Syahida Majid said...

:)

Anonymous said...

salam
alamak terfemes plak kat sini..hakhakhak..rindu jgk dgn shi..huhuhu..bila nak berusrah lg??


-AsMaNiZa (^_^)-

Syahida Majid said...

wuhuu! K.Asma! Sempat pulak terjah sini

Gambar akak tak ada, sebab akak tengah makan kek agaknya, haa

Entah bila. Balik Malaysia pun payah nak jumpa, uhuk. Nanti ada peluang kita reunion satu perwira nak?

Anonymous said...

mana aci gmbaq akak xdak..huhuhu.. blh jaa..akak kat selangoq ni tggu shi blik jaa..nak suruh shi bwk g jln2..



-AsMaNiZa (^_^)-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan