>>test

Wednesday, July 14, 2010

Pilihanraya Mahasiswa Malaysia Irbid, Jordan



Antara banyak-banyak pelajar, saya rasa saya yang paling beruntung. Kerana dapat menyaksikan pelbagai warna pilihanraya kampus. Dari kampus Malaysia hingga ke Jordan ini.

Kali ini giliran Persatuan Mahasiswa Malaysia Irbid Jordan, PERMAI.


Satu perkara yang menyebabkan saya sangat selesa berada di bawah PERMAI adalah, ahli-ahlinya sangat matang dalam apa jua perkara. Selain dari kelebihan kami yang mempunyai kepelbagaian bidang seperti perubatan, pergigian, perngajian Islam, dan ekonomi. Ok, tak lupa fizik juga. Alhamdulillah, kepelbagaian ini dijadikan satu sinergi yang sangat optimum.

Berbalik kepada kematangan ahli PERMAI, kali ini ia dipamerkan pada pilihanraya sesi ini.

Melihatkan kepada kempen serta perang poster, saya dan rakan-rakan ketawa girang melihat fenomena ini.

Zaman ini zaman laju dan pantas. Kempen-kempen tak perlu lagi dari rumah ke rumah, berlelah memaku poster di pokok-pokok. Sekarang zaman berkempen melalui Facebook, Twitter dan Yahoo Messenger.

Poster kempen 'sabab'. Gah-gah belake!





Poster kempen 'akhrowat'. Kami memang zuhud


Calon-calon yang bertanding bukan calang-calang. Walaupun di pihak akhawat terbitnya calon freshie dari tahun pertama pengajian, tapi bila ditinjau latar belakang mereka, ah, memang layak menjadi calon.

Ikutkan saya rambang juga mata untuk mengundi, mereka semua layak! Dan bagi tukang kempen pula, kerambangan ini bagaikan satu bonus untuk mereka untuk memeningkan lagi pengundi lantas memberi pengaruh untuk mengundi calon faveret mereka.

Alhamdulillah, ini tiada di Irbid.

Sedih melihat kempen-kempen yang bagi saya adalah satu kekejian, dengan meletak gambar calon tersebut di Facebook lalu tag orang lain, sambil memburuk-burukkan calon.

Tak dapat dinafikan, pilihan raya di Malaysia ada yang sebegitu. Mempermainkan isu peribadi calon untuk menghilangkan pengaruh.

Apa kata kita sebagai mahasiswa menunjuk qudwah kepada mereka. Katakan YA, MAHASISWA matang dalam berpolitik!


p/s : Buat rakyat Malaysia yang boleh sudah berumur 21 tahun, pastikan mendaftar sebagai pengundi Pilihan Raya Umum. Sibuk berkempen di Jordan, harapnya di Malaysia pun begitu juga

p/s lagi : Ini bukan satu kempen, cuma mempamerkan kerancakan perang poster sahaja. Oh yang calon Ketua Hewi tu benar saya mengempen. Undi Farhanah!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan