>>test

Saturday, June 5, 2010

Makin Tahu Makin Tak Tahu


Cik Nana Ketua Bahagian Penyiaran, balai berita nak siarkan apa ya?


Waktu-waktu begini, kebanyakkan orang disini sedang berpening-pening dengan buku.

Tapi ada juga, yang sedang mabuk-mabuk dengan filem macam-macam

Ada pula yang tiba-tiba buat kuih semprit di malam buta bila habis satu paper. (Adui, macam kena baling dengan penguli tepung pula)

Dasat.

Tapi aku, sakit kepala nak sampaikan isu semasa apa pada blog rasmi batch medik aku.



Ketika cik Nana Manis membuat pemilihan menentukan cerita apa yang tiap dari kami perlu hantar ke blog itu, aku cepat-cepat tempah perihal 'Isu Semasa'.

Biasalah, selalu-selalu kadang-kadang jiwa kewartawanan berombak bergelora. Mahu menyampaikan apa yang berlaku di sekitar kita. Kerana yang aku tahu, mahasiswa sekarang malas terlalu sibuk belajar hingga tak sempat buka berita.

Kalau nak tahu, wartawan memang pernah tersenarai dalam list cita-cita aku yang berguni-guni tu. Sejak awal sekolah menengah (ke waktu tu darjah 6?), sejak aku memang bergelumang dengan berita-berita.

Di rumah berkawannya tak selalu. Maka terlantiklah tv dan komputer sebagai kawan sepermainan.

Budak kecik macam aku dulu, boleh pula rancangan kegemarannye MHI dengan Buletin Utama. Tak masuk akal betul.

Lepas tu boleh pula sesawang yang dia suka terjah Mahasiswakini.Net. Duk baca artikel-artikel. Memang tak ada kerja la budak tu (eh, aku ke?)

Patutlah sampaikan masuk kedai beli baju, penjaga kedai tegur, "Ni untuk remaja-remaja kak". Oh, aku baru Tingkatan Tiga lah 'adik'.

Jangan Main-main Dengan Batch Saya

Pening.. Pening..

Berita apa yang aku nak bagi rakan-rakan doktor yang aku kasihi itu.

Tentang perairan Gaza? Oih, ada kemungkinankah rakan-taulan-doktorku-yang-sibuk-belajar itu tak tahu menahu? Lagi-lagi aktivis LL4G dah pun merasmi tanah Irbid yang banyak Shopping Mall ni.

Mestilah mereka tahu.. Mereka semua cakna orangnya. Siap tahu berapa jumlah kapal, nama kapal seperti MS Sofia atau Eleftheri Mesogeios, Sfendoni, Defne Y, dan negara yang menyertai. Mesti punya.. Batch sendirilah katakan..

Habis, apa yang diorang tak tahu?

Em, Kabinet sudah dirombak? Alah, mestilah tahu.

Senarai rombakan kabinet yang rakan-taulan-doktorku-yang-sibuk-belajar pasti tahu


Hah, diorang mesti tahu Perdana Menteri Jepun dah meletak jawatan. Atas sebab Yukio Hatoyama tak berjaya memindahkan pangkalan tentera Amerika Syarikat di Okinawa walaupun belum sampai setahun memerintah.


Uncle Tan orang kaya-kaya


Habis tu, aku nak bagitahu apa? Pasal Malaysia luluskan lesen judi bola? Pasal Vincent Tan nak dermakan RM525 juta hasil judi itu kepada yayasannya Better Malaysia Foundation?

Laa.. Diorang dah tau la..

Tentang yuran sekolah memandu dah naik harga? Ini remeh sangat, mesti diorang ketawakan aku nanti.

Aduhai.. Payah tahu, bila kawan-kawan kita ni tahu semua.

Habis, apa yang kalian tak tahu?

4 comments:

dik sakan said...

kak syi..
saya x tahu-_-"
=kak syi post je ape2 pun,,comfem ade x tahu! ;)

Mn Salam said...

Taktik yang berjaya. Macam ada unsur2 perli di situ.. err..

Aeman said...

erkk.. kak shi.. :|
hebat!~

Miss X said...

Umpan dah kenaa!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan