>>test

Saturday, June 26, 2010

Kita Berbahasa Orang Berbudi



Kita Berbahasa, Orang Berbudi

Tiada yang salah pada peribahasa di atas.

Itu yang kami peroleh sepanjang berdiam di Aqabah.


Jujur, awalnya berat sungguh rasa hati untuk ke sana di musim panas yang membunuh ini. Berkata YA pada undangan ini sama ertinya memanggar kulit sendiri. Sampai saya bergurau, "Jom letak blackpaper dan sedikit rempah pada muka. Mana tahu nanti masak!"

Tapi, bila dinilai setitis ukhuwah, yang boleh menempah syurga, saya turutkan juga. Ini bukan perjalanan biasa, walaupun ia tak sehebat rehlah-rehlah lain yang penuh infomatif. Rehlah ini satu tautan cinta kami sekeluarga.

Kami bertolak pukul 3 pagi. Bila coster keluar ke Syarie3 Jamie3ah, azan Subuh menyambut kami. Tapi janji tetap janji, kita akan berSubuh diperjalanan nanti.

Sepanjang perjalanan aku melihat ufuk langit. Bimbang kalau ia cerah, bermakna kami bergajah Subuh itu.

Saat itu terkeluar satu frasa. "Semua Orang Wajib Merasa Dia Adalah Tentera Allah!". Kenapa? Kerana andai ammu pemandu coster itu merasa demikian, tak perlulah kami berkali-kali warning padanya tentang langit yang semakin mengejek itu! Terasa nak jerkah mukanya 'Hoi! Kau tak solat kah?!'.

Subuh kami adalah di kala bumi sudah terlalu terang. 6 pagi di Jordan, layaknya sudah pukul 8.

Menyumpah juga pada diri, sesal kerana tak mahir bab fiqh. Kelam kabut bila terfikir hendak solat dalam kenderaan. Bolehkah main i3tiqad pada qiblat?

Jentikan Dari Neraka

Siang perjalanan aku tidur panjang. Tapi terbangun-bangun bila dikejut hawa. Hawa yang bukan dari Syurga peneman Adam, tapi hawa panas dari neraka. Tak dapat dibayangkan bagaimana angin itu terlalu haba. Ah, yang sedikit ini sudah mengeluh, masih teruja membuat dosa?

Bila tiba di Aqabah, yang pertama kami mahu adalah terlentang dalam hotel dengan penyaman udara. Tapi malang, kami masih tiada tempat dituju. Coster ditambat dibawah rimbun, tapi hawa masih mampu masuk ke pintu.

Alhamdulillah, lega mengisi dada. Biarpun hotel itu tak layak bergelar hotel, dengan penyaman udaranya hilang baju, menampakkan tulang-temulang, tapi ia mampu menyejukkan kami. Hawa mencebik dari tingkap.

Penat atau tidak, solat tetap diutamakan. Semuanya malas ke bilik air. Yang merasmikannya memberi amaran, "Siapa yang mampu tahan air di bilik itu, memang tip top!". Air yang boleh merebus maggi. Aduhai.

Hanya Kerana Santun

Usai mengisi perut, singgah sekejap di kedai kasut. Entah sejak bila aku mula gila pada kasut, lagi-lagi beg tangan.

Masuk sahaja kedai, pakcik itu berbunyi, "Malizi? Kullu dinarain" (Malaysia? Semuanya dua dinar a.k.a RM10). Melopong.

Kasut raya (sandle) yang dipos Ummi tahun lepas sudah lama tidak berbasuh. Oh, itu masih lagi sandle kesukaan. Tapi sekarang mula mahu meninggalkan zaman sandle. Mata meliar pada baris kasut yang dahulunya terasa dijolok tekak bila memandang. Kasut perempuan.

Satu, dua, tiga, empat, lima, dicuba-cuba. Wawa Aiman nampaknya minat yang sama. Maka aku lepaskan ia ke Wawa Aiman.

Azan Magrib berbunyi. Dua dinar telah pergi. Kasut cokelat aku miliki.


"Saya suka orang Malaysia, sangat berbudi bahasa!"

Kata pembawa bot kaca. Pernah belajar di UUM Sintok. Sekali lagi, harga murah kami peroleh. Jumlah kami dalam 30 orang. Maka pasti 3 bot paling kurang. Kelihatan pakcik itu terpaksa bernagosiasi dengan pembawa bot lain. Setuju dengan harga yang dia tawarkan.

Laut itu nama Aqabah. Dalam sejarah ianya Laut Merah. Entah di ceruk mana bersemadinya manusia angkuh berlagak Tuhan bernama Firaun.

Nun jauh dihujung laut sebuah pembangunan, Ilat namanya. Jajahan Israel yang angkuh. Di tepian sana yang terlalu jauh adalah Mesir.

Laut ini laut 3 negara. Palestin, Jordan, Mesir.

Walaupun ini kali kedua berada di atas air biru itu, masih terasa bagai kali pertama. Pertama dengan cerita-cerita.

Habis berpusing-pusing, duit dihulur. Sedang aku bermain di gigi air, nampaknya pakcik tadi sedang bertekak dengan pembawa bot yang lain. Mereka meminta ditambah bayar. Kata mereka, tak berbaloi bayaran itu.

Arab ini pendiriannya kukuh. Apa yang dia percaya, dia pegang sungguh-sungguh. Yang lain percaya bahawa mereka layak dibayar begini-begini, maka mereka pertahankan kepercayaan mereka. Pakcik tadi percaya bahawa kami harus diraikan.

Tapi akhirnya dia mengalah.

Dia buka dompet, hulur duitnya sendiri kepada pakcik lain.

Terkedu.

Jesteru ada diantara kami yang menghulur duit pula pada dia. "Make more money so you can done your phD in Malaysia"

Orang kita, jangan sesekali pudarkan pekerti. Biar ia sebati, tak mungkin terpisah lagi.

1 comments:

Mohd Afiq Mohd Saleh said...

trip perjalanan yg menarik dalam mencari ibrah Ilahi..

ada bakat tulis humor travelog,

good luck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan