>>test

Tuesday, October 27, 2009

Sinergi Perubatan Moden dan Rawatan Alternatif



22 Oktober lepas ramai juga yang maklum akan kepulangan adinda allahyarhamah Nur Fatimah, puteri sulung buat Ust Ramadhan Fitri yang saya kira mashyur di kalangan mahasiswa dinamik.

Pemergiaannya mengundang sedih. Bukan sekadar pada kehilangannya, tapi kerana 'hilang punca' kematian adik Nur Fatimah. Para doktor tidak dapat mengenal pasti punca sebenar yang menyebabkan Nur Fatimah kemerosotan mendadak hingga beliau koma dan akhirnya pergi.

Punca yang tidak pasti, bakal mengundang kepada berulangnya ia kembali kepada yang lain.

Diselubungi Misteri

Penyakit-penyakit misteri yang tidak dapat diketahui para doktor bukanlah perkara baru. Saya pasti, di setiap buah keluarga, akan ada salah seorang ahlinya yang sakit, mungkin terlantar berbulan-bulan di hospital, kemudian terpaksa pulang dengan hampa kerana keputusan doktor : SEMUANYA NORMAL

Keluarga saya sendiri sejak dahulu mengalami penyakit-penyakit yang datang dan pergi. Abang saya yang kedua, sewaktu kecil sering mengalami gatal-gatal berbentuk seperti campak. Setibanya dia di klinik, semua tanda merah di badannya hilang.

Ibu saya mengalami migrain teruk sejak muda, kalau tak salah sedari belum berkahwin. Sakitlah macam mana pun, pabila diperiksa doktor, katanya, NORMAL. Paling-paling pun ubat tahan sakit berdos tinggi seperti Ponstant diberi.

Yang paling kami terkilan, adalah apa yang berlaku pada adik bongsu saya. Umurnya kini mencecah 5 tahun, tapi masih belum mampu bercakap dan agak sedikit responnya terhadap orang sekeliling. Mula bercakap 'Abah', 'Nak', 'Tak nak' dan beberapa perkataan sewaktu 3 tahun, tapi akhirnya merosot. Hari ini tiada sepatah yang keluar dari mulutnya kecuali 'Ouuk', 'Aaak', gelak dan tawa.

Mujib mula bercakap di waktu ini


Awal sangkaan kami Mujib mengalami masalah pendengaran, kerana tidak memberi respon apabila dipanggil. Beberapa kali dibawa ke pakar, telinga Mujib normal. Akhirnya doktor merumuskan bahawa Mujib mengalami autisma. Itu pun, hingga hari ini autisma tidak mempunyai ciri-ciri yang rigid dan penawar.

Saya?

Semenjak umur saya 12 tahun, saya mengalami seakan kekejangan pada seluruh badan. Awalnya pendengaran saya terganggu, suara dan bunyi sekeliling bagaikan tidak jelas. Kemudian saya sukar mengawal pernafasan, mengakibatkan tidak mampu bernafas menggunakan hidung, sebaliknya menggunakan mulut dalam kadar yang laju. Gigi saya mengetap dengan sangat kuat. Jari-jari tidak dapat dikawal, menjadi seakan menguncup dan saya tak mampu mengembangkannya kembali. Setiap sendi dirasakan kebas, seperti rasa 'semut-semut'. Seluruh badan sejuk seperti ais, akhirnya saya lembik tak mampu bercakap dan berdiri.

Khamis lepas ia berulang kembali. Semakin bertambah usia, ia seakan-akan menjadi lebih kronik. Tangan dan kaki bukan sekadar menguncup, tapi mengeras hingga tak terdaya untuk dilentur atau dibentuk oleh orang lain. Kali ini, wajah saya menjadi herot (tertarik). Kaki, tangan dan kepala tersentak-sentak tanpa dapat dikawal.

Sakit? Tidak, tapi penat! Dalam keadaan bernafas dengan sangat laju, dan kebanyakkan anggota mengeras, ah, penat!

Sejak kecil apabila dibawa ke klinik, semuanya menjawab, NORMAL. Banyak yang memberi kemungkinan bahawa saya mengalami stress. Tapi boleh saja ia terjadi selepas saya sedang bergelak ketawa dengan sahabat-sahabat.

Sebelum saya di CT scan kan


Akhirnya pihak Hospital Universiti Raja Abdullah, Jordan meminta untuk menjalani beberapa ujian. Ahad lepas CT scan dilakukan dibahagian otak. Dan esok hari, saya akan menjalani pemeriksaan Electroencephalography, EEG. EEG akan merekod aktiviti otak saya, biasanya dilakukan dalam keadaan tidak sedar.

Penyakit Misteri; JIN??

Masyarakat kita masih agak keliru dengan Jin dan hantu-hantu yang dikatakan merasuk manusia. Memang kebiasaannya, sekiranya doktor gagal untuk merawat sesuatu penyakit, kita akan mengambil alternatif 'rawatan kampung'. Perubatan tradisional ini termasuklah dengan penggunaan bomoh. Ulasan untuk hal ini sangat panjang, saya mencadangkan buat yang masih keliru untuk merujuk blog AKRINE untuk bacaan lanjut. Atau pun buka sahaja laman web Daruss Syifa.

Persoalan adakah penyakit-penyakit misteri ini ada kaitan dengan gangguan makhluk halus? Saya tidak menafikan hal ini, walaupun tiada sebarang bukti saintifik terhadap kewujudan entiti ini dalam penyakit. Tetapi melalui siri-siri rawatan yang saya baca, saksikan, ada sahaja penyakit biasa seperti demam mahupun selesema rupanya turut melibatkan gangguan jin. Malah ada teori yang mengatakan bahawa virus adalah jin (tetapi bukan semua jin adalah virus).

Pusat Perubatan AKRINE

Akhir zaman ini, penyakit-penyakit yang kita kira pelik semakin menular. Mungkin sahaja disebabkan kepelbagaian bahan kimia yang masuk ke dalam badan. Tapi mungkin juga ia disebakan oleh semakin ramainya jin yang mengganggu manusia.

Oleh sebab ini, menjadi satu keperluan untuk para doktor mengambil tahu, malah lebih baik, seandainya melibatkan diri dalam kajian terhadap rawatan alternatif menggunakan ayat-ayat ruqyah, iaitu ayat penawar untuk gangguan.

Masalah kemandulan
Masalah kehilangan janin dalam kandungan
Masalah 'mengandung anggur'
Masalah autisma

Dan beberapa masalah lain, yang telah BERJAYA diubati dengan ayat ruqyah, membuktikan keterbilatan gangguan dalam masalah ini.

Kelebihan saya yang mempunyai ayah, merupakan seorang muallij (perawat gangguan) adalah satu kelebihan EMAS untuk menjadikan perubatan moden disenergikan dengan rawatan dari Rasulullah.

Impian saya agar suatu hari nanti Pusat Perubatan AKRINE dapat ditubuhkan, dimana menggabungkan kedua-dua jenis rawatan, yang akhirnya dapat membawa pesakit kepada hakikat Iman. Iaitu dia kembali kepada Quran dan sunnah, dan akhirnya mudah-mudahan kembali pada Tuhannya dalam mencari penawar buat diri.

2 comments:

mi said...

salam.

cita-cita saudari mahu menggabungkan atau mencari titik persatuan antara rawatan moden dan rawatan alternatif adalah sungguh baik.silakan ke link berikut,tentu banyak perkara yang boleh dipelajari.

http://rawatankesihatan.com/2008/07/terapi-melalui-suara.html

blog ni ada menjelaskan secara saintifik bagaimana ruqyah mampu menyembuhkan penyakit,insyAllah.

Miss X said...

Terima kasih Saudara/ri Mi. Link yang menarik, saya sudah buka dan baca secara kasar. Insya Allah kalau ada masa saya baca semula, sekarang ini sedang berada di fatrah peperiksaan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan