>>test

Wednesday, December 23, 2009

Re Post : Tarbiyah Aqliah (kelawarHijau zaman UTHM)

Mengorek-ngorek post sebelum ini, terjumpa artikel ini. Artikel ini membawa memori kerana ia adalah post terakhir saya sebelum meninggalkan bumi UTHM a.k.a Kuitto. Waktu itu, saya sendiri tak pernah menyangka saya akan ke Jordan. Ah, dunia memang menarik bukan? Sekelip mata segalanya berubah.

Satu lagi, artikel ini membuatkan saya semacam baru kenal diri sendiri kembali, "Oh ye, aku kan gila buku dulu? Kenapa dah hilang perasaan tu ye?". Dan tiba-tiba rasa sayu, nak balik Malaysia dengan cepat. Rasa nak jadi mahasiswa Malaysia kembali. Tiap minggu turun naik bas berkepit dengan buku baru.

Here it goes..

Sesungguhnya ini bukan kedai buku Freedom di Parit Raja.. (Oh, kalaulah bilik saya macam ni. Nak minta hantaran kahwin sekedai buku boleh?)

Pulang dari bermuktamar saya sempat menerjah kedai buku, satu hobi yang saya suka tapi boleh buatkan pengiring saya boring menunggu - lama sangat melepak dalam kedai buku.

Sempat saya rembat TIGA buah buku, maka cairlah RM63 saya dihujung waktu ni. Tak apalah, asalkan cuti ni otak saya tak kering dek duk sajo, nanti doso pula.. (oh, ayat ini, budak KI UTHM sahaja yang faham. Tapi istilah ni menarik, 'Duk sajo doso'. Maknanya, jangan duk sajo, wak kijo la)




Dibeli pada 11.30 pagi, setengah buku telah saya layan hingga 12 tengahari dan langsung tertidur kepenatan kenduri. Saya rasa saya ketinggalan zaman bila baru sekarang beli dan membicarakan buku ini, kerana ia telah pun diterbitkan pada Ogos lepas. Apa nak buat, baru jumpa depan mata.

Ia lahir hasil keluh-kesah penyokong PAS apabila muzakarah PAS-UMNO diwar-warkan untuk diadakan. Tapi itu bukan sebab utama saya buru buku ini. Tapi kerana ingin berkenalan dengan suasana kemelut PAS di bawah Dato Asri Muda sebagai Yang DiPertua PAS pada tahun 1981. Pada waktu itu Tn Guru Nik Aziz Nik Mat merupakan Ketua Dewan Ulama'

Tulisan Tn Guru tak pernah menjemukan saya. Membaca tulisannya terasa seperti sedang duduk di depannya, melihat bibirnya berkata-kata. Terasa telinga ini terdengar-dengar bibit bicaranya. Bicara yang penuh pesan, kiasan, mengolah masalah kini dengan membawa saya menyusuri sirah Nabi. Sungguh mengasyikkan!

Walaupun saya dilabel islamik, tapi saya bukannya fanatik Tn Guru. Pernah saya mengungkap, 'Alah, Tn Guru tu sama je dengan ulama-ulama di Malaysia ni. Pelik betul kenapa orang minat sangat dengan dia'. Memang saya pelik, melihat berduyun-duyun manusia sanggup datang dari jauh mendengar kata-pesan beliau, padahal boleh sahaja dibeli cd atau kaset ceramah agama yang berlambak di kedai.

Hinggalah saya bertemu dengannya di Kota Bharu Kelantan sekitar Mei 2007 dahulu, air mata berderai melihatnya buat kali pertama. Entah kenapa. Bagai ada embun dingin dihati melihat dia, mendengar ucapnya. Penuh lembut. Ah, kau hanya satu di bumi Malaysia ini.

Buku karangan beliau yang pertama saya baca ialah Muhammad SAW Insan Teladan Sepanjang Zaman (ITSZ). I do judge a book by its cover. Layout muka depan menarik, serta warna tulisannya yang perang menarik hati saya. Walaupun dalam hati terasa tak perlu membelinya kerana banyak lagi buku sirah di rumah. Mula saja saya membacanya, aduh, memang terasa 'sentuhan' membekas di jiwa. Beli, jangan lokek. Sekarang buku ITSZ dipinjam oleh adik di TF. Usai dia habis nanti aku tuntut semula =) (Tak sempat tuntut rupanya, terbang secara tiba-tiba. Oh adik, tolonglah simpan buku itu! Sangat sayang!)

Buku ini, saya tak ingat sempat atau tidak menghabiskannya sebelum terbang ke Jordan. Rasa macam tak sempat. Entah di ceruk mana buku saya ni dicampakkan. Bersabarlah wahai buku, aku pun sedang menyabarkan diri..




Muktamar semalam, ditayangkan dokumentasi pendek tentang kegemilangan dan kejatuhan Islam. Tantang 4 khilafah Ar Rasyidin, Muawiyah, Abasyiah, kesarjanaan Cordova, tentang Sultan Muhammad Al Fateh yang menguasai Constantinopol pada usia 24 tahun, tentang Salahuddin Al Ayubi yang gagal dihancurkan eranya selama 800 tahun, dan 'cemerlang gemilang terbilang' Malaysia dengan anak luar nikah, kebejatan sosial dan banyak perkara busuk lagi keji (ayat yang agak femes waktu muktamar).

Di akhir dokumentasi itu, tertera ayat 'Siapa yang akan menggantikan Umar? Adakah hanya mahu menanti?'. Terkesan dengan ungkapan itu, lantas saya pasak dalam hati, 'Aku akan ciptakan Muhammad Al Fateh, aku akan ciptakan Salahuddin Al Ayubi, aku akan ciptakan Ummu Sulaim!' Ya Allah, kau bantulah aku..

Buku ini saya beli untuk memotivasikan diri disamping mencari resepi kegemilangan mereka. Masih berbalut dalam plastik lagi bukunya. Ia ditulis oleh Dr Muhammad Nurhakim yang merupakan seorang pensyarah di Universitas Muhammadiah Malang, Jawa Timur. Memperoleh PhD dalam bidang Akidah dan Pemikiran Islam di Universiti Malaya. Jadi saya yakin serta percaya, buku ini dikarang bukan suka-suka mencari duit poket dan menambah lambakan buku seumpamanya, tapi ditulis atas kajian yang telus.

Ini pun tak sempat dibaca penuh. Setakat yang telah dibaca, buku ini memerlukan masa yang betul-betul stabil (dari sudut emosi dan fikiran) kerana isinya agak berat. Apa pun, dah tak ingat macam mana..



Bidang antropologi sentiasa menarik minat saya. Tambah-tambah buku ini ditulis oleh Ust Pahrol Mohd Juoi, seorang penulis profilik yang saya kagum lagi segani. Beliau berkelulusan Diploma Makanan, tapi yang jelas pemikirannya sangat luas. Pernah bekerja sebagai wartawan, pada saya cukup membuktikan 'kesahihan' (sebenarnya saya tak tahu perkataan apa yang patut diguna untuk menyampaikan maksud di hati) tulisannya. Juga merupakan penulis kolum Kemudi Hati untuk Majalah Anis. Kini merupakan Pengarah Penyelidikan Modul Pengurus Besar di Fitrah Perkasa, satu badan yang pernah dianggotai oleh Ust Hasrizal.

Awal perkenalan saya dengannya (baca : tulisannya) adalah melalui buku Tentang Cinta yang saya kutuk apabila terbaca tajuk bukunya. Ah, satu lagi picisan menghalalkan cinta murahan konon Islami!. Lantas saya beli untuk mencari kebrobrokkannya. Selesai kulit terakhir, jiwa saya penuh ilmu dan iman!

Dilema Melayu-Islam adalah isu penting yang perlu segera dikaji dan diambil tindakan. Bimbang dengan senario politik semasa, pemimpin bertelagah hingga lupa memikir masa depan rakyatnya. Pernah saya terfikir, mungkin suatu hari nanti orang Melayu di Malaysia mendapat nasib seperti pribumi Australia. Rakyat Australia sebernya bukan berkulit putih berhidung mancung seperti hari ini, tapi sebenarnya adalah orang asli berkulit gelap seperti orang Afrika. Tapi dek kurang ilmu, hak mereka dirampas oleh pejajah berkulit putih yang hari ini mengaku sebagai warganegara Australia.

Kalau orang Melayu mengekalkan sikap meLAYUnya, tak mustahil Melayu Malaysia hilang di dunia. Maka salahlah teori Hang Tuah..

Insya Allah, plastik buku ini baru saya robek. Malam ini kami akan berkhalwah. Tapi nampaknya K.Salwa sedang membawa lari. Nanti le, malam ni aku terjah bilik dia.

Ini satu-satunya buku berBahasa Melayu yang sempat saya bawa terbang. Inilah satu-satunya yang menjadi pengubat rindu bacaan tempatan. Lebih syahdu, dalam buku ini terselit banyak tiket bas, bukti saya memang suka membaca dalam bas ;).

Ust Pahrol, tulisannya memang menarik. Cuma, pandangan peribadi saya, beliau tidak sesuai menulis dan mengulas isu politik. Tulisan Ust Pahrol amat damai bila bersangkutan dengan elemen hati dan emosi. Sebab itulah bukunya 'Tentang Cinta' tip top habis!

Berkali-kali baca buku ini, berkali jugalah saya pening. Tulisannya agak memang berbunga-bunga. Biasanya tulisan tentang politik amat tajam lagi telus, bak kata makcik yang jual cendawan goreng di Fakulti Tekno Maklumat tu, 'Straight to the point!'. Apapun, cubaan yang bagus. Dan sesungguhnya, saya amat rindu dengan buah tangan beliau dalam kolum Kemudi Hati Majalah Anis. Ya Allah, rindu amat!


Pesan-pesan buat sahabat, tarbiyah itu bukan hanya tentang ruhiyah. Ruhiyah itu akan bertambah subur dengan emelen tarbiyah aqliyah. Malas membaca bukan sifat pejuang Islam.

Kelab Iqra, orang-orangnya mestilah ulat buku, kan? Duk saja, hah, berdoso la nanti =)

p/s : Buku Men From Mars Women From Venus ku digelamerkan waktu muktamar oleh k.Asma. Satu lagi buku yang dah berabad keluar baru beli. Aduhai..

Haha, buku MFMWFV adalah peneman saya dalam kapal terbang. Sekarang sudah kusam masam, ramai yang meminjam.

4 comments:

ayyash said...

salam alaik..

bacalah dgn nama Tuhanmu..
troskan membaca, lalu sampaikan firman Tuhanmu..

Syahida Majid said...

Waalaikum salam.

Trimas ayyash. Saya akan pulang ke Malaysia 26 Jan ini. Doakan moga pulang dengan setimbun buku :D

seremut said...

salam syie..miss u
balik mas ke?wa bestnye
cuti winter ke ape?

syie, ambik medic ke skrg?
huhu lama xdengar citer..
take care

Syahida Majid said...

Salam Adah! Lamenye tak on9..
Ins Allah balik 29hb nih, ni tgh fighting finals. Korang dah cuti ke?

Adah cane skang? Jgn nages2.. Huhu, duk Alex kene kuat macam Piraun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan