>>test

Sunday, September 20, 2009

Syawal Perantauan

Pagi Syawal yang cemerlang

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar

Laa ilaha illa Allah, Allahu Akbar...

Sunyi pagi tadi dipecahkan dengan suara merdu seorang anak Malaysia mengetuai takbir raya di masjid universiti.

Terasa bagai tak percaya bahawa hari ini aku beraya jauh dari tanah. Kerana sungguh, langsung tak terasa kekosongan itu. Sedetik dua, sebak datang juga, tapi ia kembali diserikan dengan gurau senda.

Sebelum Lebaran

"Syi raya kat mana nanti?", tanya adik Ika sewaktu saya hendak bertolak ke Irbid, memulakan hidup baru di sana.

"Insya Allah raya sini la. Kat sana bahan nak masak pun tak ada, kenalan pun belum rapat"

"Ha.. Datang awal sikit ye, boleh tolong-tolong masak.."
"Hahaha, saya datang pagi raya nanti. Datang makan je!"

Saya berpindah pada 13 September, seminggu sebelum raya. Bertukar tempat, universiti dan bidang. Dari Mafraq ke Irbid, dari Al Bayt ke JUST, dari Usulludin ke Perubatan. Satu perubahan besar dan sukar bagi saya.

Dan yang paling sukar, meninggalkan teman yang sudah seperti satu keluarga. Beraya tanpa mereka, pasti lebih terasa kosongnya.

Jesteru sehari sebelum Syawal, saya pulang ke Mafraq menaiki bus. Terasa seperti orang bandar pulang beraya ke kampung. Tapi uniknya, tak perlu risau tiket raya kehabisan. Pulang berjumpa Mak, Atok, dan makcik-macik. Opah kami beraya di Malaysia tahun ini.

Maka bermulalah misi kami untuk menjadikan raya di Jordan tak kalah dengan raya di Malaysia.

Kentang untuk dibegedilkan


Begedil sedia digoreng


Tart nenas gulung


Almond Jordan


Kuih makmur yang belum dimekapkan

Setelah mereka bermesyuarat (pastinya tanpa saya), semua bersepakat menyediakan juadah seperti berikut
  • Nasi himpit, lemang, ketupat palas
  • Nasi hujan panas
  • Rendang daging
  • Lontong
  • Ayam masak merah
  • Kuah kacang
  • Begedil sayur


  • Manakala kuih rayanya pula:
  • Biskut cornflakes
  • Biskut sarang semut
  • Biskut mazola
  • Kuih makmur
  • Kerepek bawang
  • Almond Jordan (sepupu Almond London)
  • Tat nenas


  • Serta kuih muih yang diposkan dari Malaysia.

    Hah, amacam?

    Takbir Ala Melayu di bumi Mafraq
    Masjid universiti, Bilal b Rabah


    Pagi-pagi saya dikejutkan dengan jam telefon bimbit. Aduh, ikutkan hati nak diteruskan saja tidur, keletihan masih mencengkam badan. Tapi melihatkan teman-temas yang sedang bersiap-siap untuk ke masjid, bingkas saya bangun. Mandi sunat Hari Raya, memakai baju baju (trimas Umi for the Baju Kurung Pahang!) dan berhias-hias.

    Hari ini hari kemenangan!

    Tahniah buat PRISMA kerana berjaya menyediakan suasana yang tak jauh beza dari Malaysia. Masji universiti sengaja kami minta untuk dikendali di Hari Raya. Bukan apa, takbir yang dilaung oleh orang Arab berbeza dengan lenggok takbir raya Malaysia.

    Malah, khutbah raya juga disampaikan dalam Bahasa Malaysia!

    Pulang dari masjid, kerja-kerja masak masih belum beres sebenarnya. Hampir pukul 10 pagi baru kami berkumpul untuk bermaafan dan makan.

    Tak lupa, sesi bergambar!

    Yang Berada di Malaysia

    Keluarga di Malaysia beraya di Johor seperti tahun-tahun lepas, semenjak kedua atuk dan nenek di Perak sudah tiada. Terkejut saya dengar bila Umi kata mereka pulang hanya dengan satu kereta. "Muat ke? Cemana duk berimpit-impit tu?"

    Rupanya, Abah kurang sihat. Jadi Abah bergilir-gilir dengan Angah memandu ke Johor.

    Saya telefon mereka dalam pukul 12 malam Malaysia, kerana saya pasti semuanya sudah berkumpul bersama. Aduh, meriah benar bunyinya. Biasalah, bila golonan mak-mak ini berjumpa, sesi bergosip menjadi semakin panas. Telefon bertukar tangan seorang ke seorang. Katanya sedang duduk menatap Kosmo!, membaca salam perantauan saya. Haha

    Cadangnya pagi raya hendak telefon semula, tapi saya yang tak sedar. Pagi raya di Malaysia, di sini pukul 3 pagi. Makanya, pukul 2 Malaysia baru saya telefon. Telefon di waktu masing-masing telah kepenatan keliling kampung, jawabnya lebih ramai yang tidur dari jaga..

    Apa-apa pun, raya di perantauan ini tidaklah sepi mana, seandainya punya teman-teman bersama. Inilah hikmah UKHUWAH.


    Salam hari raya dari kami di Jordan

    5 comments:

    Dzuu Haniin said...

    seronok raya..cni, balik dari solat,brgambar trus tidur.....haha

    ratnasuri said...

    ish3x....background ,macam kat malaysia dah...ha3...xnampak pun macam kat oversea..ha3

    k.mie said...

    syie...amboi3 nmpk seronok je nk g JUST..xpela, buat yg tbaik! rindunye nk raye kt jrdn jgk...:(bile tgk kue byk2 tu teringat plk mlm raye kt sana..huhu

    hayiwada lutaibar said...

    syieeeeeee.. send lah gambar raye korang.. rindu nyer kat korang.. mase takbir malam raye kat rumah, sebak sangat akak teringat kat korang.. huhuhuhu.. :(

    ustazah-engineer said...

    Salam

    la...bertukar tempat & bidang? Perubatan pulak dah..

    Tolong describe sikit...

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
     
    Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan