>>test

Thursday, November 27, 2008

Tarbiyah Aqliyah Cuti Ini


Sesungguhnya ini bukan kedai buku Freedom di Parit Raja..

Pulang dari berkenduri-kendara saya sempat menerjah kedai buku, satu hobi yang saya suka tapi boleh buatkan pengiring saya boring menunggu - lama sangat melepak dalam kedai buku.

Sempat saya rembat TIGA buah buku, maka cairlah RM63 saya dihujung waktu ni. Tak apalah, asalkan cuti ni otak saya tak kering dek duk sajo, nanti doso pula..





Dibeli pada 11.30 pagi, setengah buku telah saya layan hingga 12 tengahari dan langsung tertidur kepenatan kenduri. Saya rasa saya ketinggalan zaman bila baru sekarang beli dan membicarakan buku ini, kerana ia telah pun diterbitkan pada Ogos lepas. Apa nak buat, baru jumpa depan mata.

Ia lahir hasil keluh-kesah penyokong PAS apabila muzakarah PAS-UMNO diwar-warkan untuk diadakan. Tapi itu bukan sebab utama saya buru buku ini. Tapi kerana ingin berkenalan dengan suasana kemelut PAS di bawah Dato Asri Muda sebagai Yang DiPertua PAS pada tahun 1981. Pada waktu itu Tn Guru Nik Aziz Nik Mat merupakan Ketua Dewan Ulama'

Tulisan Tn Guru tak pernah menjemukan saya. Membaca tulisannya terasa seperti sedang duduk di depannya, melihat bibirnya berkata-kata. Terasa telinga ini terdengar-dengar bibit bicaranya. Bicara yang penuh pesan, kiasan, mengolah masalah kini dengan membawa saya menyusuri sirah Nabi. Sungguh mengasyikkan!

Walaupun saya dilabel islamik, tapi saya bukannya fanatik Tn Guru. Pernah saya mengungkap, 'Alah, Tn Guru tu sama je dengan ulama-ulama di Malaysia ni. Pelik betul kenapa orang minat sangat dengan dia'. Memang saya pelik, melihat berduyun-duyun manusia sanggup datang dari jauh mendengar kata-pesan beliau, padahal boleh sahaja dibeli cd atau kaset ceramah agama yang berlambak di kedai.

Hinggalah saya bertemu dengannya di Kota Bharu Kelantan sekitar Mei 2007 dahulu, air mata berderai melihatnya buat kali pertama. Entah kenapa. Bagai ada embun dingin dihati melihat dia, mendengar ucapnya. Penuh lembut. Ah, kau hanya satu di bumi Malaysia ini.

Buku karangan beliau yang pertama saya baca ialah Muhammad SAW Insan Teladan Sepanjang Zaman (ITSZ). I do judge a book by its cover. Layout muka depan menarik, serta warna tulisannya yang perang menarik hati saya. Walaupun dalam hati terasa tak perlu membelinya kerana banyak lagi buku sirah di rumah. Mula saja saya membacanya, aduh, memang terasa 'sentuhan' membekas di jiwa. Beli, jangan lokek. Sekarang buku ITSZ dipinjam oleh adik di TF. Usai dia habis nanti aku tuntut semula =)



Kenduri semalam, ditayangkan dokumentasi pendek tentang kegemilangan dan kejatuhan Islam. Tantang 4 khilafah Ar Rasyidin, Muawiyah, Abasyiah, kesarjanaan Cordova, tentang Sultan Muhammad Al Fateh yang menguasai Constantinopol pada usia 24 tahun, tentang Salahuddin Al Ayubi yang gagal dihancurkan eranya selama 800 tahun, dan 'cemerlang gemilang terbilang' Malaysia dengan anak luar nikah, kebejatan sosial dan banyak perkara busuk lagi keji (ayat yang agak femes waktu kenduri).

Di akhir dokumentasi itu, tertera ayat 'Siapa yang akan menggantikan Umar? Adakah hanya mahu menanti?'. Terkesan dengan ungkapan itu, lantas saya pasak dalam hati, 'Aku akan ciptakan Muhammad Al Fateh, aku akan ciptakan Salahuddin Al Ayubi, aku akan ciptakan Ummu Sulaim!' Ya Allah, kau bantulah aku..

Buku ini saya beli untuk memotivasikan diri disamping mencari resepi kegemilangan mereka. Masih berbalut dalam plastik lagi bukunya. Ia ditulis oleh Dr Muhammad Nurhakim yang merupakan seorang pensyarah di Universitas Muhammadiah Malang, Jawa Timur. Memperoleh PhD dalam bidang Akidah dan Pemikiran Islam di Universiti Malaya. Jadi saya yakin serta percaya, buku ini dikarang bukan suka-suka mencari duit poket dan menambah lambakan buku seumpamanya, tapi ditulis atas kajian yang telus.




Bidang antropologi sentiasa menarik minat saya. Tambah-tambah buku ini ditulis oleh Ust Pahrol Mohd Juoi, seorang penulis profilik yang saya kagum lagi segani. Beliau berkelulusan Diploma Makanan, tapi yang jelas pemikirannya sangat luas. Pernah bekerja sebagai wartawan, pada saya cukup membuktikan 'kesahihan' (sebenarnya saya tak tahu perkataan apa yang patut diguna untuk menyampaikan maksud di hati) tulisannya. Juga merupakan penulis kolum Kemudi Hati untuk Majalah Anis. Kini merupakan Pengarah Penyelidikan Modul Pengurus Besar di Fitrah Perkasa, satu badan yang pernah dianggotai oleh Ust Hasrizal.

Awal perkenalan saya dengannya (baca : tulisannya) adalah melalui buku Tentang Cinta yang saya kutuk apabila terbaca tajuk bukunya. Ah, satu lagi picisan menghalalkan cinta murahan konon Islami!. Lantas saya beli untuk mencari kebrobrokkannya. Selesai kulit terakhir, jiwa saya penuh ilmu dan iman!

Dilema Melayu-Islam adalah isu penting yang perlu segera dikaji dan diambil tindakan. Bimbang dengan senario politik semasa, pemimpin bertelagah hingga lupa memikir masa depan rakyatnya. Pernah saya terfikir, mungkin suatu hari nanti orang Melayu di Malaysia mendapat nasib seperti pribumi Australia. Rakyat Australia sebernya bukan berkulit putih berhidung mancung seperti hari ini, tapi sebenarnya adalah orang asli berkulit gelap seperti orang Afrika. Tapi dek kurang ilmu, hak mereka dirampas oleh pejajah berkulit putih yang hari ini mengaku sebagai warganegara Australia.

Kalau orang Melayu mengekalkan sikap meLAYUnya, tak mustahil Melayu Malaysia hilang di dunia. Maka salahlah teori Hang Tuah..

Insya Allah, plastik buku ini baru saya robek. Malam ini kami akan berkhalwah. Tapi nampaknya K.Salwa sedang membawa lari. Nanti le, malam ni aku terjah bilik dia.

Pesan-pesan buat sahabat, tarbiyah itu bukan hanya tentang ruhiyah. Ruhiyah itu akan bertambah subur dengan emelen tarbiyah aqliyah. Malas membaca bukan sifat pejuang Islam.

Kelab Iqra, orang-orangnya mestilah ulat buku, kan? Duk saja, hah, berdoso la nanti =)

p/s : Buku Men From Mars Women From Venus ku digelamerkan waktu kenduri oleh k.Asma. Satu lagi buku yang dah berabad keluar baru beli. Aduhai..

5 comments:

PENDEKAR said...

salam....

itu satu pelaburan yang besar....

;-)

- jinggo - said...

assalamualaikum - seorang lagi manusia berkuanliti yang bakal datang...menurut kata seorang pujangga : nak tahu siapa seseorang pada 5 tahun akan datang - tengok buku apa yg dia baca hari ini.......selamat membaca ! kita berkongsi untuk kepentingan diri dan persekitaran...

USTAZAH-ENGINEER said...

‘The beauty of reading will only be known by those who love books’.

jika du'at banyak membaca, mereka akan memimpin ummah manusia.
Jika umat islam lebih banyak membaca, ia akan menerajui tamadun manusia.


Hari ini!
orang-orang barat yang lebih banyak membaca, orang-orang Islam kurang membaca!
Seterusnya, kita belajar membaca, tetapi mereka membaca untuk belajar.

Maka!
Golongan Islam mesti mempelopori kempen galakan membaca di kalangan orang Islam.

Ganjaran!
Masyarakat Islam akan melihat du'at sebagai harapan mereka, sumber inspirasi, dan penyelamat. Kaedahnya ialah sesiapa yang menyelesaikan masalah orang ramai akan mendapat sokongan mereka

- jinggo - said...

tumpang komen untuk ustazah-
engineer :

setuju 100 % bahawa dunia semakin kecil dan kecil - sebab ilmu dan buku semakin jauh dari pandangan kita. dan tentunya jangan kecilkan skop pembacaan...

Sebab itu ukuran dunia hari ini : dalam buku Seni Bual ( PTS ) ada dinyatakan Orang yg hebat di ukur pada GAYA BAHASA & ISI BAHASA...dan semua tidak mungkin akan datang kalau tidak membaca.

Sekali lagi - luaskan skop pembacaan - sebab bidang kita semakin rencam lalu rentaknya juga mesti berbeza..

Mohd Izzuddin Ismail said...

Salam...

Gambar kedai tu macam kedai buku Popular kat bintulu. huhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan