>>test

Thursday, November 20, 2008

Doakan Kami Bertemu di Syurga Nanti




Antara kata-kata 3 pejuang Bali, Imam Samudera, Amrozi dan Mukhlas. Kata-kata dari pejuang yang ikhlas, menyerap ke dalam jiwa aku yang banyak penyakitnya. Allah, moga Kau terima perjuangan mereka, dan moga Kau bawa kami tempuh jalan yang sama.

"Tidak ada amal yang lebih besar dari JIHAD, biar pun 1000 kali haji", antara ucap yang mengetuk-ngetuk naluri. Kenapa, kerana haji itu mudah bagi yang mampu, berduit dan bertenaga. Tapi jihad itu sukar untuk semua, tak kira yang sihat atau kaya. Jihad memerlukan hati yang benar-benar tulus, aqidah yang benar-benar percaya, bahawa sakit dan mati itu datang dari Allah, bukan dek tujukan peluru dan pedang yang tajam.

Bila menonton video peperangan Badar (lakonan semula) dan filem The Mummy Tomb of The Dragon Emperor, sewaktu kedua-dua belah pihak berlari untuk bertempur, dalam keadaan yang batil itu mempunyai bilah-bilah tombak yang sedia diaju pada sesiapa yang merempuh, manakala yang hak itu hanya berbekal pedang usang, oh, gerunnya hati ini!

Membayangkan diriku berada disitu, andai ditaklifkan dibarisan hadapan, antara yang aku fikir adalah 'Macam mana kalau tombak tu tembus ke dada aku?'

Ya Allah, lemahnya diri..

Benar, jihad itu hanya mampu dilaksana bagi mereka yang memiliki jiwa yang kental. Bukan badan yang kuat, bukan minda yang penuh strategi. Tapi JIWA yang mantap. Sebab itulah Syahid bukan sembarangan hadiah dari Nya..

2 comments:

Casuria said...

Assalaamu'alaikum WR WB saudaraku sekelian.

Pengertian jihad itu luas, perang termasuk cabangnya. Menurut AlHadits, jihad yang terbesar adalah memerangi hawa nafsu sendiri. Hukum berperang mengangkat senjata adalah Fardhu Kifayah sedangkan hukum mmerangi hawa nafsu adalah Fardhu 'Ain. Memerangi musuh nyata adalah jauh lebih mudah dari mmerangi hawa nafsu dan syaithan yg brjaya mmperalatkn hawa nafsu. Kita dianggap mulia (syahid) sekiranya kita tewas dalam peperangan melawan musoh nyata tetapi sekiranya kita gagal dan tewas dalam melawan hawa nafsu sehingga keakhir hayat sudah tentu buroklah akibatnya Al'Iyaa dzubillaah. Tntng kematian saudara2 kita dalam peperangan nyata ini pada pndangan sesetengah kita ada yg jelas dan ada yang tidak jelas syahidnya. Misalnya dalam peperangan antara Saiyidatina 'A-isyah R.'Anha dan Saiyidina 'Ali R.'Anhu ramai yang terkorban dikalangan saudara muslim kita. Bagi pandangan saya, dalam hal ini kedua-dua pehak benar kerana mereka terkeliru dan terfitnah. Lebih baik kita berbaik sangka terhadap saudara2 kita yang terkorban kerana terkeliru, terfitnah, teraniaya, krn hendak membela kebenaran dan apa yang disangkanya benar, krn membela dan memartabatkan agama dan krn menjaga keselamatan dan maruah agama,diri,ummat dan negara... mudah2an keampunan dan rahmat Allaah Ta'ala keatas mereka Amiin Yaa Allaah. Janganlah kita suka dan mudah menyalahkan orang lain lebih lagi kepada saudara muslim kita, diantara orang yang senyap kejahatannya adalah orang yang sentiasa merasa dirinya betul dan tidak bersalah Wallaahu Ta'ala A'alamu BishShawaab.

Anonymous said...

Ahsan antum baca nasehat para ulama di artikel http://salafy.or.id
Barokallohu fiik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan