>>test

Thursday, April 9, 2009

Manuju Karisma'09



Hari itu ramai warga maktab yang mengeluh. Otak masih lagi terasa penatnya dibeban ilmu sepagi-pagi. Terik tengahari makin memamah-mamah hati yang sakit.

"Eida nanti 2.30 kejut. Aku nak tidur simpan tenaga"
"Kau tak nak pakai sun block dulu ke? Panas gile ni"
"Malas la. Tak de mood"

Sukan Tara!


Waktu saya di tingkatan satu, Sukan Tara ini berlangsung selang selepas minggu orentasi pelajar baru. Jesteru rasa berprogram itu masih tebal. Dan yang paling seronok, tidak dibebani dengan kerja rumah.

Terik mentari 3 petang benar-benar menguji pelajar. Waktu yang sesuai untuk kuak lentang atas katil. Tapi mungkin kerana semangat kesukanan yang tinggi, jua mungkin 50% adalah pelajar skema, serta selebihnya khuatir kalau-kalau kantoi dengan warden yang suka meronda, maka padang MRSM Terendak itu penuh jua.

Masing-masing mula berkumpul mengikut rumah masing-masing. Saya, rakan dan lebih-lebih lagi senior, dengan semangat Mansur Shah (rumah kuning) menyimpan azam untuk menang lagi. Sememangnya piala juara keseluruhan tradisinya milik kami. Bermulanya dari hari ini.

Pengiraan mata mudah. Semua boleh menyertai semua acara. Tidak kira cacat atau apa pun, terpulang. Sekiranya penyertaan menepati kehendak acara, maka indivu tersebut menyumbang 3 mata buat rumah sukannya. Contohnya acara 100m, syarat 3 mata seandainya menamatkan acara kurang dari 10 saat (kalau tak silap). Sekiranya tidak, 1 mata diperoleh, iaitu mata penyertaan.

Bukan susah pun hendak memberi 'hadiah' demi kemenangan rumah sendiri. Cukup seandainya ada KOMITMEN.

Begitulah rutin selama sebulan. Setiap hari kecuali Sabtu dan Ahad.

Dan padang akan dimeriahi dengan latihan sorak. Dengan pelbagai lagu-lagu kontemporari, malah nasyid atau bollywood sekalipun, akan diolah kreatif.

"Eida, awak masuk 1500m ya."
"Eh, saya lari bukan laju pun kak"
"Dah, yang tiap petang awak lari keliling maktab tu ape? Cukup bagus la tu"
"Er... Itu suka-suka je"
"Ikut saja cakap akak. Jangan risau, akak Farah tu ada. Pastikan emas untuk Mansur. Kalau boleh dua-dua orang emas!"

Pernah saya berbicara dengan senior, kenapa lelaki sukakan bola sepak. Katanya, sambil keluar peluh, otak pun sama memerah strategi. Kaki dilatih mengelecek bola, minda sibuk memikir cara mancapai matlamat, ditambah lagi ukhuwah ke-bola-an boleh dibentuk.

Saya senyum. Patutlah kebanyakan perempuan kurang berminat dengan bola sepak. Kompleks!

"Habis tu perempuan suka apa?"
"Saya suka lari!"
"Bosan"
"Seronok, habis lari, rasa selesai masalah"

Larian memang bersifat individu. Mungkin namanya pun lari, ia bagaikan 'melarikan' diri dari yang lain. Lari dari orang dan suasana. Memberikan ruang untuk diri sendiri. Kadang saya berlari sebagai mengantikan keluhan yang memberatkan dada. Sambil berlari, otak memutar-mutar masalah.

Tidak jua jumpa penyelesaiannya, namun terasa seolah-olah masalah itu tertinggal jauh dibelakang. Rasa bebas!

"Lagi, apa yang seronok lari?"
"Sambil lari senyum sorang-sorang. Tak ada orang perasan"
"Eh, kenapa pulak??"
"Berangan! Haha, perempuan.."

Tulisan ini bagai tiada makna untuk yang tidak melalui zaman tersebut bersama saya. Ini sekadar manifestasi saya terhadap kerinduan akan sukan jarak jauh itu. Jua kerinduan terhadap terik mentari 3 petang untuk Sukan Tara

Satu lagi, sebagai pembakar semangat menuju KARISMA se Jordan 2009.



Entah macam manalah suasananya?

**Post ini kurang 'hidup' kerana gambar-gambar MRSM Terendak yang telah hilang dari simpanan saya. Harap-harap ada Terendakian yang sudi menderma gambar.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan