>>test

Friday, May 30, 2008

Apakah Tarbiyah Kita



Ya, sang kelawar malas untuk menyuruh otak bekerja, walau pun terlalu banyak isu di Malaysia untuk dianalisa. Dan sang kelawar pada waktu ini hanya suka terbang ke blog lain untuk menadah ilmu.

So what?

Trimas Ustaz Dzulkhairi. Teruskan menulis agar mudah saya berkongsi. Hehe..





Apakah tarbiah kita mencukupi untuk melahirkan pakar ekonomi seperti Husam Musa? Atau tarbiah kita masih membincangkan isu-isu dalaman dan persoalan-persoalan lapuk?




Bagaimana tarbiah kampus masa sekarang dalam usaha melahirkan muslimah yang setanding Presiden Parti Keadilan Rakyat juga Ketua Pembangkang di Parlimen?

Masihkah kita masih membincangkan tentang aqidah dan perjuangan, atau konsep ibadah, atau akhlak dan adab, ataupun taaddud jamaah, sedangkan sekarang Pakatan Rakyat telah menguasasi lima buah negeri?

Masihkah kita ingin meneruskan tradisi lapuk atau mengekalkan pembawaan yang sama sedangkan masa sekarang jauh berbeza dengan masa dahulu? Bagaimana pula muslimah kita untuk menyaingi keberanian Nurul Izzah atau Rafidah Aziz?

Ayuh, satu perubahan mesti dijana. Bergeraklah sekarang, jangan menunggu masa berlalu sedangkan anda masih dengan pemikiran lama..

.
.
.
.

Ok lah, dua ayat dari saya.

Tarbiyah bukan sekadar ibadah ritual ma'thurat, solat sunat, qiam dan lain-lain. Ok, jangan kecil hati.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan