>>test

Monday, April 21, 2008

Andai Kemaafan Itu Bukan Milikku...





Sahabat, aku tak tahu untuk mulakan cerita. Tapi ini kisah diriku yang mungkin malang di sana nanti..

Aku pernah bermimpi. Mimpi yang dahsyat sekali seumur hidupku. Moga tiada yang lebih buruk dari ini. Kerana seandainya ada, pasti mati jiwa ini!

Mimpi itu, ku didatangi dajjal. Rupanya? Itu tak penting. Yang penting aku yakin dan percaya dia dajjal atas pertanyaannya. Apa dia tanya? Sungguh, ia meruntun hatiku..



Dajjal itu menyoal. Aku lupa soalannya. Tapi intipatinya ku tanam jauh dalam kepala, hingga aku bertemu NYA, dengan izinNYA! Persoalannya membawa maksud, menyuruh aku mensyirikkan Tuhanku yang ku cinta. Samada dia suruh mengakuinya sebagai Tuhan, atau menidakkan Allah, yang pasti maksudnya sama!

Bagaimana suasana pada masa itu? Pasti, ada pemotong diletak atas kepalaku. Dan aku? Aku takut sekali! Takut merasa kesakitan andai kepala ku terbelah dua, lantaran menolak kehendaknya.

Lantas aku terjaga.

Aku menangis. Mengutuk diri sendiri. Menunjukkan aqidah ku belum mantap, masih beriman bahawa sakit itu bersifat sendiri, bukan didatangkan dari NYA! Atas ini aku gagal memantapkan lidah untuk berkata tidak pada mimpi itu!

Allah, terasa sungguh terlaknat diri ini. Datang pula soalan lain, adakah aku telah ditulis sebagai ahli neraka?? Betulkan aku andai kata ku ini boleh mengundang murka NYA!! Betulkan lah! Tapi itu yang bermain di minda. Andai ia mainan syaitan untuk melemahkan jiwa, sungguh, perbuatan mu (syaitan) itu amat aku laknat!

Maka kenapa aku tuliskan rasa ini? Yang pertama ku inginkan jawapan, supaya damai lah hati ini andai damai itu selayaknya buatku. Kedua, agar KALIAN, jangan pernah seperti ku! Sungguh, membayangkan keadaan diri dihadapan Allah, dan DIA berpaling dari diri adalah siksaan jiwa yang besar!

Sahabat, mantapkan aqidah mu. Kukuhkan percaya mu! Ikuti jalan NYA, walau jalan itu siksa buat mu, tapi yakinlah dengan sungguh-sungguh, bahawa ia baik untuk kamu. Allah lebih tahu!

Dan yang ketiga, kerana aku ingin pohon doa. Doa, andai benar aku ditaqdirkan ke sana. Allah, dosa ini menggunung ke langit, berbuih memutih menutupi seluruh lautan!

Allahumma, ajirna minan narr. Waad khilna jannata daral salam...

kelawarHijau patah sayapnya
13 Rabiul Akhir 1429 :: 19 April 2008
5:47 pagi

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 Terbang | Lihat | Tafsir. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates | Blogger Styles | WP by Masterplan